بسم الله الرّحمن الرّحیم
چگونگی تلاش براي ظهور حضرت
سؤال: چگونه ميتوان براي ظهور حضرت تلاش کرد و همواره به ياد ايشان بود؟
جواب: فكر ميكنم با عنايت به نكاتي كه از اول بحث تا اينجا عرض شد، بتوان در جواب اين سؤال اينطور جمعبندي كرد كه اساسيترين وظيفة ما در حال حاضر از يک طرف عبارت است از شناختِ آنچه وضعيت موجود جهان از بشر گرفته و فرهنگ مدرنيته مانع تحقق آن گشته، و از طرف ديگر سعي در تقويت انقلاب اسلامي به عنوان زمينة ظهور حضرت مهدي(عج) است. امروزه بر عهدة ما است كه با روشي دقيق جايگاه و ريشههاي فكري فرهنگ مدرنيته را بشناسيم و بشناسانيم و روشن كنيم آنچه امروزه با لعابي به نام علم به صحنة زندگي بشر آمده است، ظلماتي است بزرگ كه انسان را از ارتباط با عالم قدس بهكلي محروم ميكند، در اين حالت است كه در تعادل لازم براي ادامة زندگي صحيح قرار گرفتهايد. إنشاءالله
-----------------------------------------------------------
سؤال: در مباحث ديني مطرح ميشود که عموماً دنيا و جذبههايش عليه ما است و زندگي دنيايي همواره با ناكامي همراه است، آيا در آخرالزمان هم همينطور است؟
جواب: از يك جهت آري و از يك جهت خير! از آن جهت كه دنيا را هدف خود قرار دهيم و قلب خود را مشغول دنيا كنيم، هميشه اين كار بد است و هركس گرفتار اين نوع گرايش نسبت به دنيا شد، ناكام خواهد شد، ولي از اين جهت كه در ظلمات آخرالزمان؛ فضاي بين انسانها فضاي تقوا نيست، شرايط زمانِ ظهور حضرت درست عکس اين شرايطي است كه اكنون هست، چون در عالم بقيةالله همه عالم جيرهخوار نظام مهدويتاند. نظامي كه تجسم تقواي واقعي است. خداوند ميفرمايد: «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاء وَالأَرْضِ وَلَـكِن كَذَّبُواْ فَأَخَذْنَاهُم بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ»[1] يعني؛ اگر مردم ايمان ميآوردند و تقوا پيشه ميكردند، حتماً بركات آسمان و زمين را بر آنها ميگشاديم. و مصداق كامل اين آيه در زمان مهدي(عج) محقق ميشود، به همين جهت در روايات داريم؛ زمين بسياري از بركاتش را در آخرالزمان ظاهر ميكند.
---------------------------------------------------------
سؤال: آيا در زمان حضور حضرت اثري از علوم جديد مانند فيزيک و شيمي و امثال اينها خواهد بود؟
جواب: به نظر بنده خير! به طور مختصر در بين بحث دلايل مسئله را عرض كردم، فكر ميكنم اصلاً آن عالَم، عالَمي است که تمناي آن با تمناي بشر جديد فرق اساسي ميكند. تمناي بشر جديد طوري است كه از طريق درگيري با طبيعت حاصل ميشود و تکنيک موجود را بر اساس همان هدف درست کرده است و اين تمدن با تمدني که ميخواهد با طبيعت رفيق باشد، فرق ميكند و لذا ابزارهايش هم ابزارهاي ديگري است. تکنيک موجود، تکنيک رفاقت با طبيعت نيست، با ظهور امامزمان(عج) يكي از اصول فرهنگي آن حضرت، فرهنگ تعامل با طبيعت است، مثل فرهنگ ساير انبياء در رابطه با طبيعت كه موجب انكشاف هر چه بيشتر استعدادهاي طبيعت است، نه سركوبي آن.[2]
شواهدي که در روايات آمده است، حكايتگر تمدن ديگري است که ميفرمايد: سپرها و کلاهخودها و زرههاي اصحاب امامزمانu در يکي از بيابانهاي کوفه دفن است، حضرت ميآيند آن را درميآورند و استفاده ميكنند، البته ممكن است ظاهر اين روايات منظور نباشد، ولي رويهمرفته بنده اين قدر ميدانم كه امام، نظامي را محقق ميكند كه با آنچه بشر امروز ميشناسد، تفاوت اساسي دارد، لازم است با دقت بيشتر به رواياتي كه در اين مورد وارد شده رجوع بفرماييد. شايد تا حدي بشود شواهدي در راستاي اين مطلب در کتاب «علل تزلزل تمدن غرب» و «بحث بصيرت و انتظار فرج» كه ضميمة آن كتاب است، پيدا کرد و يا در بحث «ملاقات با امام زمان» کمي در اين مورد بحث شده است.
"موفق باشید"
[1] - سوره اعراف، آيه96.
[2] - براي بررسي بيشتر اين بحث به كتاب «فرهنگ مدرنيته و توهّم» رجوع بفرماييد.