آقای دکتر جلیلی و سیاستی که عین دیانت است
باسمه تعالی
1- توصیه های آقای دکتر جلیلی به خواندن کتاب های «مصباح الهدایه» و «شرح دعای سحر» و «سرّ الصلوات» و «اربعین حدیث» و «شرح جنود عقل و جهل» از حضرت امام خمینی، حکایت از آن دارد که ما با سیاستمداری روبرو هستیم که تا این اندازه نسبت به مبانی عرفانی و حِکمی آگاه است. کدام سیاستمدار را در جهان می شناسیم که اینگونه باشد؟
2- با توجه به نکته فوق، آقای دکتر سعید جلیلی روحی است در راستای انقلابی که سیاست و دیانت در آن آمیخته می باشد امری که بشر خسته از سیاستمدارانِ سکولار سخت بدان نیاز دارد و این یعنی نظر به آینده ای که در پیش است.
3- راز دفاع مستقیم و مشخص ما از آقای دکتر جلیلی بدان جهت است که او در شخصیت خود، خود را در نسبت با حضرت امام و حضور در تاریخ انقلاب اسلامی معنا کرده است. آری و این حکایت حضور آینده ما در جهان است.
4- دفاع از دکتر جلیلی به معنای حضور در تاریخی است توحیدی که موجب حسّ معنایِ بودن اصیل یا اگزیستانس برای انسان می شود و از این جهت میتوان گفت ما را به شور و شعف ایمانی سیر میدهد.
5- با توجه به جبهه مقابل دکتر جلیلی، انتخاب ایشان در واقع نظر به راهی است برای عبور از نیست انگاری و پوچی تاریخ مدرن در بستر تاریخی که با انقلاب اسلامی آغاز شد.
6- از آن جایی که ایمانِ عرفانی منجر به گشودگی انسان نسبت به عالم و آدم میشود؛ همان طور که نباید قاطعیت مولای مان علی«علیه السلام» را در مقابل انحرافاتی چون حکمیّت، بسته بودنِ آن حضرت قلمداد کرد؛ قاطعیت های دکتر جلیلی در مقابل لیبرالهای وطن فروش را نباید بسته بودنِ ایشان به حساب آورد.
7- از آنجایی که هر حرکتی در رخدادهای تاریخی، آغازی است برای درخشش بیشتر آن، مواجهه با جریانی که بنا دارد پیشرفت های چشمگیر انقلاب اسلامی را نادیده بگیرد؛ در هر حال منجر به درخشش هرچه بیشتر ذات انقلاب اسلامی خواهد بود و نباید از نقش این نوع مواجهه ها نسبت به حضور تاریخی خود و ظرفیتی که این تاریخ دارد به خاطر چنین موانعی غفلت کرد.
8- زیباییِ حضور در تاریخ توحیدی و حضور در رقابت هایی که در چنین صحنه هایی پیش می آید، خود به خود یک نوع معنابخشی و درک حضورِ تاریخی است.
والسلام