کربلا و عبور از دوگانگی بین «زندگی» و «مقاومت»
جلسه سوم
بسم الله الرّحمن الرّحیم
نسبت فطرت تاریخی ما با نهضت امام حسین «علیهالسلام»
با توجه به آنچه پیش آمده، به عنوان «امکان حضور در تاريخي ديگر» باید عزیزان در معناي «حضور تاريخي» بیندیشند تا متوجه شویم با کدام اندیشه و شعور بايد حضور تاريخي خود را در رخدادي که در مقابلۀ ما با جهان استکباری ظهور کرده، دريابیم، که البته اين از مشکلترين مراحل فهم است، از آن جهت که بايد ماوراي عقل مدرن به موضوعي نظر کرد که فعلاً در حال تولد است و خود را طي فرآيندی خاص مينماياند و بدون آنکه در محدودۀ تحلیلهای سیاسی بگنجد، در درون جان آدميان سر برميآورد و در قول و فعلشان سريان مييابد، مانند آنکه بدیهیات اولیه جان انسان را در بر گرفتهاند. از این جهت میتوان گفت جریان پیشآمده در این تاریخ، وجهی از فطرت تاریخی ما است که با نظر به نهضت حضرت سیدالشهداء «علیهالسلام» ما را فرا گرفته تا هرچه بیشتر خود را در «بودن» متعالی خود احساس کنیم. بودنی که به آیندهای نظر دارد که نهتنها جریانی مانند رژیم صهیونی با بیآیندگی خود چون یخ ذوب میشود، حتی آمریکا نیز با بیآیندگیِ خود روبهرو شده. این است نسبت فطرت تاریخی ما با نهضت امام حسین «علیهالسلام» و نگرانی جهان استکبار نسبت به بیآیندگی خود.
"والسلام"