کربلا و عبور از دوگانگی بین «زندگی» و «مقاومت»
جلسه چهارم
بسم الله الرّحمن الرّحیم
ورود در تاریخی اثرگذار
ما با نظر به کربلا میتوانیم وارد رخدادِ حقیقت دوران خود شویم، به عنوان امری معنادار و معنوی که در «سنت» مقابلۀ حق با باطل رخ مینمایاند و در افق درونی انسانها عالَم خاصی را به آنها عطا میکند و انسانها در آن عالَم از خود، فهمی خاص پیدا میکنند و از این جهت وظیفۀ ما جهت تفسیر رخداد دوران خود که عبور از دوگانگیِ «زندگی» و «مقاومت» است خود را مینماید. در این صورت، فهم تازهای از خود پیدا میکنیم و وارد تاریخی اثرگذار میشویم. تاریخی که خداوند در وصف اثرگذاری اهل ایمان در آن تاریخ میفرماید: «الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانًا وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ* فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَفَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ وَاتَّبَعُوا رِضْوَانَ اللَّهِ وَاللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَظِيمٍ»(آل عمران/ آیات 173 و 174)
دشمنان در تجاوزشان در جنگ اُحد و با شهادت سرداری همچون حمزه و گرفتن تنگۀ اُحد برگشتند ولی در میانۀ راه، خواستند برگردند و کار را تمام کنند که خبر به مسلمانان رسید و آنان درنهایت مرعوب نشدند، بلکه آن را به فال نیک گرفتند که خداوند بنا دارد نهایی ترین حضور تاریخی مسلمانان را در آن مرحله از تاریخ به میان آورد، در نتیجه به طرف جمع همان کفاری رفتند که بنا داشتند حملۀ مجددی ترتیب دهند، و با مرعوب شدن آنها بدون درگیری، پیروزمندانه برگشتند. و این یعنی آنها از آن طریق وارد تاریخی شدند اثرگذار.
خُنُک آن قماربازی که بباخت آنچه بودش
"والسلام"