نظر به جایگاه تاریخی حضرت فاطمه زهرا«سلاماللهعلیها»(5)
بسم الله الرحمن الرحیم
اهمیت خوانشِ جایگاه تاریخی حضرت زهرا«سلاماللهعلیها»
9- فهم رایج جوانان ما که در این عصر با آنها روبهرو هستیم، فهمی است که نه در طلب بهشت است و نه در هراس از جهنم. نگرانی آنها فروافتادن انسان در جهانی است که او در آن جهان فراموش شده و در جستجوی خود میباشد. پیامبر اسلام«صلواتاللهعلیهوآله» به حکم: «انّی تارِکٌ فیکُمُ الثَّقَلَینِ»[1] که همان کتاب خدا و اهل البیت«علیهمالسلام» میباشد، آمدند تا انسان، خود را پیدا کند و حال این حضرت زهرای مرضیه«سلاماللهعلیها» میباشند که با اعتراض خود در مسجد مدینه متذکر این امر هستند که با حذف حضرت علی«علیهالسلام» از حاکمیت جهان اسلام، انسانها در پیداکردن ابعاد نهاییِشان سرگردان میشوند و اینجا است که امروز خوانشِ جایگاه تاریخی آن حضرت اهمیت پیدا میکند.
حضور فرداییِ حضرت زهرا«سلاماللهعلیها»
10- زهرای مرضیه«سلاماللهعلیها» نشان دادند حتی اگر تنها باشند و مردم مدینه با ایشان همراهی نکنند، وقتی بنا بر آن است که تاریخی مقابل جاهلیت شروع شود تا انسانها را به عنوان «خلیفۀ الله» به خود آورد؛ آن حضرت میتوانند نقشآفرین باشند تا آنجایی که امروز، جهان اسلام، حضرت زهرا«سلاماللهعلیها» را متعلق به خود میدانند و جریانهایی مانند فاطمیّون[2] در طول تاریخ نشان دادند حضرت زهرا«سلاماللهعلیها»، تنها نیستند و این حکایت از آن دارد، همینکه جهان اسلام به خود آید آن حضرت در فردای ما بیشتر از دیروز و امروز حاضرند.
حضرت زهرا«سلاماللهعلیها» و راز عبور از رضاخانها
11- شیعه در ایران به جهت توجه به اشارات تاریخی حضرت زهرا«سلاماللهعلیها» به جایگاه مولایمان علی«علیهالسلام» و اهلالبیت«علیهمالسلام»، در مقابل جهان مدرن، دچار خودباختگی نشد، برعکسِ ترکیه که نتوانست از آتاتورک عبور کند، ولی ایرانِ شیعی از رضاخانها که اصرار بر اسارت ما در مقابل فرهنگ تجدد داشتند، عبور کرد و عبور میکند و به آیندهای دیگر غیر از آیندۀ سراسر بحران و نیستانگاریِ جهان مدرن نظر دارد. از این جهت میتوان گفت انقلاب اسلامی در جایگاه تاریخیاش آرزوی حضرت زهرا«سلاماللهعلیها» بود به همان معنایی که آن شاعر محترم فرمود: «چه شبها که زهرا«سلاماللهعلیها» دعا کرده تا ما همه شیعه گردیم و بی تاب مولا«علیهالسلام»!
آیندهای زهرایی«سلاماللهعلیها» و جمع سیاست و دیانت
12- چه اندازه ما با حضور در انقلاب اسلامی نسبت به آنهایی که از اشارات زهرایی«سلاماللهعلیها» غافلاند، فاصله داریم، آنهایی که انتظار دارند ما تسلیم جبههای شویم که به گمان آنها قدرت جهانی هستند، در حالیکه چشمها را باید بر نگاه حکیمانۀ رهبر معظم انقلاب دوخت که معتقدند هیچ تسلیمی در مقابل جبهۀ استکبار ممکن نیست[3]؛ آنها چشم خود را به این نگاه حکیمانۀ رهبر معظم انقلاب بستهاند و آن نگاه را، نگاه تند قلمداد میکنند و چون صدا و سیما مانند اینترنشنال نمیتواند تریبون آنها باشد، متهم میشود به «صدای تندروها». چه اندازه جداشدن از اشارات تاریخیِ حضرت زهرا«سلاماللهعلیها» عبرتآموز است، از آن جهت که انسان را از جمع سیاست و دیانت محروم میکند، امری که حضرت روح الله«رضواناللهتعالیعلیه» بر آن تأکید کردند که آن تأکید، عین سیرۀ حضرت زهرا«سلاماللهعلیها» است، یعنی انسانی سراسر قدسی، در عین توجه به زمانه و تاریخی که با اسلام آغاز شده و باید در چنین تاریخی حاضر بود. اشاره به آنهایی که زمان را از دست دادند هرچند حاکمیت را به دست آوردند و زهرای مرضیه«سلاماللهعلیها» متذکر زمان و موقعیتی هستند که ما می توانستیم و میتوانیم در آن حاضر شویم تا آنجایی که همچون مولایمان حضرت علی«علیهالسلام» میتوان حتی از دوگانگی فقر و غنی عبور کرد که امروز باز زهرا و باز علی و باز مهدی«علیهمالسلام» و باز امام خمینی و رهبر معظم انقلاب و آیندهای زهرایی در جمع دیانت و سیاست و عبور از جهان سکولار که حاکمان آن همچون رونالد ترامپ هستند زیرا با جمع سیاست و دیانت به نور حضرت زهرا«سلاماللهعلیها» و نظر مبارک حضرت صاحب الأمر«عجلاللهتعالیفرجه» است که ما در مأوای اجتماعی خود حاضر خواهیم بود.
پیداترین «قبر»
13- در آخر این سؤال همچنان باقی مانده است که آیا مزار و یا قبر حضرت زهرا«سلاماللهعلیها» پنهان است، و یا میتوان با چشمی دیگر آن پیداترین قبر را مدّ نظر آورد؟ آری! پیداترین قبر . با کدام چشم باید به آن قبر نگریست تا معلوم شود آن قبر تا این اندازه در طول تاریخ نمایان و آشکار مانده است؟!
-----------------------------------------------------
[1] - «انّی تارِکٌ فیکُمُ الثَّقَلَینِ کِتابَ اللِّهِ وَ عِترَتی اَهلَ بَیتی ما اِن تَمَسَّکتُم بِهِما لَن تَضِلّوا اَبَدًا وَ اِنَّهُما لَن یَفتَرِقا حَتّی یَِردا عَلَیَّ الحَوضَ»
[2] - خلافت فاطمی سلسلهای بود که از سال ۹۰۹ میلادی (۲۹۷ ه.ق) تا سال ۱۱۷۱ میلادی (۵۶۷ ه.ق) بر بخش بزرگی از شمال آفریقا و جنوب غربی آسیا حکومت کرد. نام خود را از نام فاطمه زهرا«سلاماللهعلیها» گرفته بودند. خلفای فاطمی به تحکیم نمادهای شیعی اهتمام می ورزیدند؛ برای نمونه حاکمان فاطمی دستور دادند عبارت «حی علی خیر العمل» در اذان مساجد مصر گفته شود و در نماز، ذکر «بسم الله» بر خلاف آموزههای اهل سنت، بلند خوانده شود. دستور داده بودند بعد از خطبههای نماز جمعه، علاوه بر پیامبر اکرم«صلواتاللهعلیهوآله» بر ائمه اطهار«علیهمالسلام» نیز صلوات فرستاده شود.
[3] - رجوع شود به بیانات رهبر معظم انقلاب در ۲۸ خرداد ۱۴۰۴ که میفرمایند: ملت ایران تسلیم شدنی نیست.




