بسم الله الرّحمن الرّحیم
راز آیندهداری انقلاب اسلامی
از آنجایی که یک تمدن وقتی شکل میگیرد که پایههای تئوریک آن ریشه در اصیلترین باورهای افراد جامعه داشته باشد به انقلاب اسلامی نظر میکنیم تا معلوم شود ریشه در کجا دارد و به چه سمت و سویی در حرکت است.
1- معني آمادهشدن زمانه از نکات بسیار ظریف و عمیقی است که تحت عنوان «انتظار فرج» باید مورد توجه قرار گیرد به طوری که از شخصِ منتظِر، انسان حکیمی میسازد که میداند در چه زمانی باید چه اقدامی انجام دهد تا منجر به ظهور انوار توحیدی حضرت حق در جامعه گردد و انقلاب اسلامی هدیهی فرهنگ انتظار فرجِ منتظرانی بود که به کمتر از حاکمیت احکام الهی در جامعه راضی نبودند.
2- جهت حضور در فرهنگ توحیدی انبیاء، موضوع سیرِ جدايي جبههی حق از جبههی باطل در مسير تاريخ نکتهی قابل توجهی است به طوری که مقابله با رژیم ناصرالدين شاه با اینكه شاهِ يك كشور شيعه بود با مقابله با نظام اسلامی كه وليّ فقيه بر رأس آن است يك شكل نیست و به یک اندازه مقابلهی حق با باطل به حساب نمیآید. این است معني پررنگترشدن تقابل جبههی حق و جبههی باطل که حضرت صادق«علیهالسلام» در مورد تقابل جبههی حق با جبههی باطل در آخرالزمان میفرمایند: «فَإِنَّهُ تَمْتَدُّ أَيَّامُ غَيْبَتِهِ لِيُصَرِّحَ الْحَقُّ عَنْ مَحْضِهِ وَ يَصْفُوَ الْإِيمَانُ مِنَ الْكَدَرِ بِارْتِدَادِ كُلِّ مَنْ كَانَتْ طِينَتُهُ خَبِيثَةً مِنَ الشِّيعَةِ»؛[1] غیبت قائم«عجّلاللهتعالیفرجه» طولانی خواهد شد تا حقِ محض عیان و آشکار گردد و با ارتداد شیعیانی که دارای سرشت پلید هستند، ایمان از آلودگی پاک گردد.
3- در رابطه با جهتگیری عالم به سوی ولایت الهی مقایسه کنید آن وقتی را که شاه عباس تا آسمان بر سر فقها منت ميگذاشت تا به شهرها نامه بنویسد که حكم شيخ بهايي و محقق کرکی را به عنوان شيخ الاسلام بپذیرند، ولی سیر تاریخی در حال حاضر به جایی رسیده است که وليّ فقيه حكم رئيس جمهور را تنفيذ و قابل اثر ميكند و اين همان معني جهت گيري عالَم است به سوي غلبهی همه جانبهی ولايت حق و ظهور ولايت تامّهی الهی است که به ظهور حضرت مهدي«عجّلاللهتعالیفرجه» به پیش میرود و طوری است که اگر مانعي در مقابل آن قد عَلَم کند چون آن مانع بیریشه است محكوم به فنا است و هرگز امکان ندارد جهتگیری عالَم به سوی ولایت کامل الهی تغییر کند. زیرا تحقق ظهور ولايت تامّهی الهي جزء لاينفك عالم هستي است و رسول الله«صلواةاللهعلیهوآله» بر همین مبنا میفرمایند: «لَوْ لَمْ يَبْقَ مِنَ الدُّنْيَا إِلَّا يَوْمٌ وَاحِدٌ لَطَوَّلَ اللَّهُ ذَلِكَ الْيَوْمَ حَتَّى يَبْعَثَ اللَّهُ فِيهِ رَجُلًا مِنْ وُلْدِي»؛[2] اگر يك روز از عمر دنيا باقي باشد آن روز آنقدر طولاني ميشود تا مردی از فرزندان من برانگیخته شود. آری بر همین اساس باید متوجه بود جهتگیری عالم به سوی حاکمیت توحید و نفی هرگونه شرک است.
4- معني پر رنگشدن جبههی حق و باطل هماکنون ظاهر شده و باطل بسيار جذاب گشته و تنها از طریق حقِّ محض آنهم در نهایتِ پررنگی یعنی خلوص همهجانبه، قابل دفع است و منتظران واقعی کسانیاند که در امر نزدیکی به حق، نهایت تلاش را در عقیده و عمل داشته باشند. اگر در يك دينداري ضعیف و نيمبند هستيم معلوم نيست در این شرایط که باطل اینچنین پُررنگ و جذاب به صحنه آمده است بتوانیم سر به سلامت ببريم. بايد به صورتی عمیق و همهجانبه حساب خود را از باطلِ زمانه جدا كنيم و اگر به كفر زمانه با آنهمه ظاهر تكنيكياش، «نه» گفته نشود در زير سايهی ولايت امام زمان«عجّلاللهتعالیفرجه» قرار نخواهيم گرفت، همچنانكه انجمن حجتيهايها قرار نگرفتند، چون در عین پذیرش همهی تجملات دنياي مدرن میخواستند طالب ولايت امام زمان«عجّلاللهتعالیفرجه» باشند، نتیجه آن شد که روبهروي انقلاب اسلامي ايستادند.[3] شناخت خطر موجب میشود تا راه نجات را بهخوبی بشناسیم و با همّت مضاعف از آن استقبال کنیم.
5- ظلمات آخرالزمان آن چنان غليظ است كه هرگونه غيبي را انكار ميكند، در چنین شرایطی هركس نظر به امام غایب یعنی امام زمان«عجّلاللهتعالیفرجه» نداشته باشد يك نحوه نسبت و سنخيتي با ظلمات آخرالزمان پیدا خواهد کرد و به همان اندازه از حضرت مهدی«عجّلاللهتعالیفرجه» که حقیقت خالص است فاصله دارد و پیرو آن نظام ولایت فقیه را که نیابت حاکمیت حضرت صاحبالأمر«عجّلاللهتعالیفرجه» است در زمان غیبت آن حضرت انکار میکند، اين فكر نشانهی گرفتاری در ظلمات آخرالزمان است که حاکمیت خدا بر انسانها را انکار میکند. و راه نجات از آن عبارت است از توجه جدّی به انقلاب اسلامی و ولایت فقیه به جای ولایت طاغوت.
6- قرآن پس از نامبردن از پیامبرانِ طول تاریخ میفرماید: «أُولئِكَ الَّذينَ آتَيْناهُمُ الْكِتابَ وَ الْحُكْمَ وَ النُّبُوَّةَ فَإِنْ يَكْفُرْ بِها هؤُلاءِ فَقَدْ وَكَّلْنا بِها قَوْماً لَيْسُوا بِها بِكافِرين»[4] آنها كسانى هستند كه كتاب و حكم و نبوّت به آنان داديم؛ و اگر کسانی نسبت به دین توحید الهی كفر ورزند، كسان ديگرى را نگاهبان و حافظ آن مىسازيم كه نسبت به آن، كافر نيستند.
طبق آیهی فوق حرکت توحیدی متوقف نمیشود و اگر عدهای در طول حرکت به آن کافر شدند و اهداف اصلی آن را نادیده گرفتند خداوند عدهای دیگر را مسئول حفظ آن حرکت میکند که به آن ایمان دارند. و افتخار دفاع از دین الهی دنیا و آخرت آنها را آباد میگرداند و در این راستا اگر خواستیم در دنیا و آخرت از مسیر توحیدی عقب نمانیم امروز باید با تمام وجود وارد اردوگاه مدافع انقلاب اسلامی شویم.
7- سران فتنهی سال 88 روح توحیدی انقلاب اسلامی را نشناختند، هرچند قرآن میخواندند ولی نه به عنوان آنکه وَحی الهی است بلکه به عنوان پروتکل خط و گروه، به همین جهت ملاحظه میکنید که با منکر وَحی ائتلاف میکنند و یک جبهه را میسازند.
8- با توجه به امر فوق معلوم میشود انقلاب اسلامی تا آنجا جلو آمده که بهعنوان یک حرکت توحیدی اصیل، میتواند جایگاه جریانهای سیاسی را تعیین کند تا معلوم شود کدام جریان گرایش توحیدی دارد و کدام جریان گرفتار ظلمات زمانه است. سران فتنه چون روح توحیدی انقلاب اسلامی را نمیشناختند نشان دادند بهواقع هیچ نسبتی با انقلاب اسلامی نداشته و ندارند همچنان که جریانهای اصولگرا نیز نسبتِ متفاوت با انقلاب اسلامی دارند، آنهایی که گروه و جناحشان برایشان بیشتر از روح توحیدی انقلاب اسلامی ارزش دارد از یکجا به بعد در ادامهی وفاداری به اهداف انقلاب و رهبری ولیّ فقیه لنگ خواهند زد. فقط موحدین واقعی تا آخر با این انقلاب که روح توحید زمانه است، خواهند بود، آنهایی که همواره تلاش میکنند روح توحیدی را بر زندگی و قلب خود غالب نمایند.
9- خداوند عین بقاء است و هرچیزی به اندازهای که توحیدی و خدایی است باقی و پایدار است و برعکس، هر جبهه و حاکمیت و خانوادهای به اندازهای که از توحید فاصله دارد از حضور در تاریخ حذف میشود، هرچند مثل حسنی مبارک زیر پوشش «شرایط فوقالعاده» 30 سال خود را بر مردم مصر تحمیل کند، و لذا بر اساس بقاء و وسعت حقیقتِ توحید، انقلاب اسلامی نهتنها پایدار خواهد ماند بلکه همواره وسعت مییابد و هرکس هر اندازه که خود را به آن متصل گرداند آیندهدار است و گرفتار سرنوشتی همچون سرنوشت شاه و بنعلی و حسنی مبارک نخواهد بود. و این است قصهی حیات توحیدی دوران ما و راز آیندهداری انقلاب اسلامی.
به امید حضور هرچه بیشتر انقلاب اسلامی در مناسبات آیندهی جهان جهت ایجاد زمینهی ظهور حضرت مهدی«عجلاللهتعالیفرجه».
"والسلام"
1 - كمال الدين و تمام النعمة، ج2، ص: 356
2- الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج2، ص: 340
3 - مقام معظم رهبری«حفظهالله» میفرمایند: اگر قدرت در اجتماعات انسانی دست شیطانصفتان باشد دنیا به همان راهی میرود که شما امروز مظاهر آن را در دنیای مدرن مشاهده میکنید. هرچه دنیا مدرنتر بشود خطرِآنگونه حکومتها بیشتر میشود(4/9/1389)
4 - سورهی انعام، آیهی 89