بسمالله الرّحمن الرّحيم
غدیر؛ حلقهی اتصال به تاریخ انبیاء«علیهمالسلام»
خداوند با ارسال رسولان«علیهمالسلام» با بندگانش گفتگو میکند، و انسانها با ارتباط با رسولان خدا حیات تاریخی خود را وارد اردوگاه معنویت مینمایند، تا با لحظهلحظهی تاریخ نور، همتاریخ باشند و خود را به وسعت حیات معنویِ همهی انبیاء و اولیاء گسترش دهند.
همانطور که از طریق نبی و شریعت الهی انسانها با جنبههای معنوی و ثابتِ عالمِ وجود مرتبط میشوند و کثرتها را در وحدت عالم مینگرند و گسستگیها را به سوی مبادی وحدانی سیر میدهند، از طریق نبوت؛ گذشته و آیندهی تاریخ را نیز یگانه میبینند و جان آن ها با همهی انبیاء و موحدان تاریخ پیوند میخورد و تحت تأثیر ظلمات دوران قرار نمیگیرند و ماوراء حادثههای روزمرّه خود را متصل به سیر معنوی تاریخ مییابند، تاریخی که از حضرت آدم«علیهالسلام» شروع و با حضرت مهدی«عجّلاللهتعالیفرجه» ادامه مییابد.
غدیر: حلقهی اتصال تاریخ معنویِ موحدان این عصر به انبیاء و اولیاء است، چیزی که در سقیفه مورد غفلت قرار گرفت، که باید با امامی معصوم اتصال تاریخ معنوی حفظ شود.
غدیر: نقطهی عطفی است که نمیگذارد موحدان در هر عصر و نسلی گرفتار گسستگی فرهنگی شوند و میان تمدن مطلوبِ خود و سرمایهی معنوی گذشته شکاف ایجاد شود و تمدن اسلامی از افق اندیشهها محو گردد.
تفاوت غدیر و سقیفه در پیوستگی و عدم پیوستگی به تاریخ معنویت است. در غدیر اصرار بر حاکمیت امام معصومی است که وجود او عامل ادامهی روح نبی و نبوت است و حامل اسرار همهی انبیاء و اولیاء. ولی در سقیفه اصرار بر حاکمیت انسان مسلمانی است که میخواهد با رأی و فکر خود جامعهی اسلامی را مدیریت کند، که عملاً موجب بیتاریخی جهان اسلام میشود.
اگر میبینید هرجا فرهنگ غربی قدم گذاشت موجب آشفتگی و گسیختگی شد و آن جامعه را از تاریخ خود بیرون کرد، به جهت آن است که جامعه را با تاریخ غربی میسنجد و آن را از تاریخ پیوستهی معنوی خود غافل می کند. تنها کسانی متوجه این فاجعهی بزرگ میشوند که اهمیت سرمایههای معنوی تاریخی خود را میشناسند. اگر امروز جوانان ما نمیتوانند درست دینداری کنند چون با فکر غربی و با ملاکهای آن فرهنگ، به سرمایههای معنوی خود مینگرند، و از این طریق از تاریخ خود بیرون میافتند و گرفتار بیهویتی میشوند.
مگر با فکر غربی میتوان همهچیز را دید؟ مگر فکر غربی میتواند روح اسلام و قرآن و غدیر و کربلا و انقلاب اسلامی را آنطور که هست ببیند؟
اگر شرط عبور از ظلمات مدرنیته آن است ، که دیگر اجازه ندهیم طراحی تاریخ به عهدهی غرب باشد، از طریق توجه به غدیر به عنوان نقطهی اتصال به تاریخ معنوی انبیاء، میتوان آن عبور را محقق نمود.
« إنشاءالله »