از پیامبر خدا«صلواتاللهعلیهوآله»؛ بیّنه بزرگ آخرالزمان تا انقلاب اسلامی بیّنه این زمان
باسمه تعالی
1- از قرآن و روایات چه میشنویم؟ با چه گوشی به سراغ قرآن و روایات باید برویم تا مناسب آن گوش آنچه واقعاً قرآن و روایات فرمودهاند را بشنویم؟ با توجه به اینکه: «طالب هر چیز ای یار رشید/ جز همان چیزی که میجوید ندید».
2- آیا دغدغههای ما مناسب آن چیزی هست که قرآن فرموده، تا بشنویم آنچه قرآن میگوید و گرفتار ناشنوایی مشرکین و اهل کتاب نشویم و بیّنه قرآن برایمان بیّنه و روشنگری باشد؟ جناب سلمان و اباذر با گوشسپردن به سخن قرآن و فهمِ بیّنه، سلمان و اباذر شدند و از فضای رسانه دوران خود که امویان شکل داده بودند، نهراسیدند و تحت تأثیر آن فضا که سراسر فریب بود قرار نگرفتند.
3- آیا نظر به رسول خدا«صلواتاللهعلیهوآله» نظر به آینهای نیست که عین بیّنه است؟ تا گرفتار فضای رسانههای دروغپرداز نشویم. حماس با نظر به بیّنه دوران که «انقلاب اسلامی» است توانست تا این اندازه در میدان مقاومت حاضر شود و معنای پیروزی را در جای دیگری جستجو کند که اسرائیل و آمریکا نمیفهمند.
4- وجود مقام معظم رهبری به عنوان بیّنه این دوران، حکایت از آن دارد که «دین» در این زمانه چنین بصیرتهایی را به همراه دارد، این نوع حضور در دین در مقابل روشنفکرانِ سکولار و روحانیت مرتجع یا دنیاگرا، راه دینداری حقیقی را در مقابل بشر جدید که سخت به دنبال متعالیشدن است، در عین گستردگی، میگشاید و از این جهت مقام معظم رهبری یک عطای الهی است که همچون امام خمینی«رضواناللهتعالیعلیه» که به طور خاص توسط حضرت ربّ العالمین پرورانده شدهاند تا جریانهای دشمن انقلاب با برجستهکردن بعضی از صفات روحانیت ضعیفالاحوال، نتوانند مردم را از کلیت دین اسلام محروم کنند.
5- مقاومتِ حماس دارد راه تفکر در این زمانه را به بشر امروز نشان میدهد تا گرفتار جهان سراسر توهّمامیز که اسلحهها را عامل قدرت میداند، نشود و این است تأثیر نظر به بیّنه دوران که عطای الهی است.
6- با تدبّر در قرآن و نظر به آینهای که حکایت بیّنهها است، میتوانیم بفهمیم چه نسبتی باید با خود و با جهان و با گذشته و آینده داشته باشیم، تا بیتاریخ نباشیم که عین بیفکری و بیهویتی است و عملاً در جبهه صهیونیستها خواهیم بود، آنچه عدهای از غربزدههای ما گرفتار آن شدهاند.
7- با شناخت بهترین مخلوقات یعنی «خَيْرُ الْبَرِيَّة» و بدترین مخلوقات یعنی «شَرُّ الْبَرِيَّة» میفهمیم در زمانه خود با کدامیک شریک هستیم؟ به همان معنایی که مقام معظم رهبری به نخبگان و استعدادهای برتر علمی فرمودند: علم، مسئولیتآور است در این جبههبندیِ غزه، عالِم باید تلاش کند حق را بشناسد و در کنار حق بایستد. بیتفاوتی برای عالِم و دانشمند جایز نیست.(1) یعنی عالِمی که امروز نتوانسته است جایگاه اسرائیل را به عنوان شرّ مطلق بشناسد، عالِم نیست.
8- اگر اهل کتاب و مشرکین نتوانستند به تاریخی که متعلّق به حضرت محمد«صلواتاللهعلیهوآله» است به عنوان بیّنه آخرالزمان وارد شوند، باید بپرسیم چگونه از آن تاریخ بریدند و به گمان خود به کدام زمانه پیوستند که اینچنین گرفتار بیتاریخی و پوچی شدند؟ جز آن است که بیّنه زمانه را تشخیص ندادهاند؟
9- با کدام عقل میتوان فهمید با غفلت از حضور در تاریخی که با پیامبر اسلام به عنوان بیّنهای برای همه بشریت شروع شد، عملاً گرفتار روزمرّگیها و بیاخلاقیها میشویم؟ آیا آن عقل، همان عقلی نیست که با تفکر تاریخی یا به تعبیر امام صادق«علیهالسلام» با زمانشناسی به دست میآید؟
10- با کدام عقل میتوان فهمید ما با حضور در انقلاب اسلامی میتوانیم از تنگناهای تاریخی خود و بداخلاقی نسبت به همدیگر عبور کنیم و همچنان در حاشیه تجدد و منفعل از جهان غرب نباشیم. آیا جز با درک بیّنه زمان و درک برترین مخلوق یعنی «خَيْرُ الْبَرِيَّة» مانند شهدا، و بدترین مخلوق یعنی «شَرُّ الْبَرِيَّة» مانند اسرائیل، این امر ممکن است؟ بدون آن عقل و بدون نظر به بیّنه آخرالزمان چگونه کار عظیم حفظ دیانت در این زمانه ممکن است؟
11- برای علاج «از این جا رانده و از آن جا مانده» باید فکری کرد و این با نظر به آینهای ممکن است که سیره او منوّر به نور بیّنه است، تا بدترین مخلوق یعنی «شَرُّ الْبَرِيَّة» و برترین مخلوق یعنی «خَيْرُ الْبَرِيَّة» معلوم شود و در اینجا است که «تفکر» طلوع میکند آنچنان که آیت الله امام موسی صدر به آن تفکر رسیدند و فرمودند:
«اسرائیل شرّ مطلق است. اسرائیل ضد اسلام، ضد مسیحیت، ضد ایمان، ضد قومیت عربی، ضد انسانیت و ضد میهن است. بدتر از اسرائیل در جهان وجود ندارد. ما اسرائیل را شرّ مطلق می دانیم. بدتر از اسرائیل در جهان وجود ندارد. اگر اسرائیل و شیطان با یکدیگر بجنگند، ما در کنار شیطان می ایستیم. اگر اسرائیل با چپ بجنگد، ما درکنار چپ خواهیم ایستاد. اگر اسرائیل با راست بجنگد، در کنار راست خواهیم ایستاد. این است معنای «اسرائیل شرّ مطلق است». من شخصاً در حد مطالعاتم هیچ نهادی را خطرناکتر از اسرائیل نمی شناسم.»
12- ما در این زمانه با همه تفاوتی که در ظاهر انسانها است؛ با دو نوع انسان بیشتر روبهرو نیستیم: یکی انسانی که بنا دارد در این عالم، به عنوان آغوش خدا برای تعالی انسان، خود را بسازد و تعالی بخشد. و یکی دیگر انسانی که به گمان خود تلاش دارد عالَم را بر اساس امیال و توهّمات خود بسازد. یکی در جبههای حاضر میشود که انبیاء گشودند و در این زمانه جبهه «مقاومت» به ظهور آمده. و دیگری در جبههای حاضر میشود که دشمنان انبیاء بر آن اصرار داشتند، و در این زمانه در جبهه جهان تجدد بهوجود آمده و اسرائیل، نماد کامل آن است و ما باید تکلیف خود را نسبت به جبههای که انبیاء گشودند، در راستای مقاومت در مقابل تجاوز روشن کنیم وگرنه خواسته و یا ناخواسته در جبهه متجاوزانی هستیم که در اوج حماقت به قدرت اسلحههای خود مغرور شدهاند.
13- آیا میدانید هرکس بخواهد در انتخابات جهت ریاست جمهوری آمریکا خود را نامزد کند ابتدا باید برود به اسرائیل و به نوعی با ارادت به آن رژیم با آن رژیم بیعت کند تا امکان ورود در انتخابات آمریکا را داشته باشند، و به غیر از بِرنی سَندِرز همه تا کنون چنین کردهاند و این یعنی تا این اندازه سرنوشت آمریکا و اروپا و اسرائیل به هم گره خورده. بیحساب نیست که جوبایدن در سخنرانی اخیر خود در اسرائیل چندین بار گفت: «ما با شما هستیم.»
14- از آنجایی که وقتی هر حیوانی گوشه دیوار گیر کند وحشی میشود، اسرائیل از این جهت وحشی شده است تا آن اندازه که بیمارستان بمباران میکند. این یعنی گرفتارشدن در گوشهای که راه فراری برایش نمانده است.
15- باید از خود پرسیدچگونه از فریب و سیطره رسانهای شبکه جهانی به کمک بیّنه الهی میتوان عبور کرد؟ آیا نظر به سیره بیّنه دوران، چنین توانایی را در ما ایجاد میکند؟ سؤالی است اساسی که باید هرکس از خود بپرسد.
16- آیا اینهمه تعلّق مردم ما به نهضت مردم فلسطین، به جهت آن نیست که مردم ما آن نهضت را انعکاس تلاش شهدای انقلاب اسلامی مییابند و از این جهت، احساس یگانگی با آن نهضت میکنند؟ گویا حاج قاسم را در شخصیت رزمندگان فلسطین احساس میکنند.
17- از آنجایی که به گفته هولدرلین: آتش مقدس را نمیتوان در حدّ آتش اجاقِ خانه پایین آورد؛ حضورِ حماسی مردم غزه را نباید در محدوده یک اعتراض قلمداد کرد، در حالیکه حرکتی است در مقابل یک تاریخ با هویت نسلکشی آن.
18- اگر شکست اسرائیل را اینطور بفهمیم که دیگر هژمونیِ آن فرو ریخته است، متوجه میشویم در این شکست تمام معنای جهان مدرن در حال تغییر است.
19- وقتی یکی از شروط آمریکا برای ارتباط هر کشور با آن، آن است که باید اسرائیل را به رسمیت بشناسند، میفهمیم چه اندازه سرنوشت این دو به همدیگر مربوط است و چرا آمریکا باید نسبت به نابودی اسرائیل تلاش کند.
20- مبارزان فلسطینی معتقدند اگر انقلاب اسلامی نبود، بعد از پیمان اُسلو؛ نمیتوانستند ادامه یابند، زیرا بعد از آن پیمان، هیچ کشوری از آن به بعد از فلسطین سخن نگفت مگر ایران. ایران نگذاشت تا تجاوز اسرائیل به فلسطین و به ملت فلسطین، فراموش و یا دفن شود.
21- جریان فلسطین در این شرایط طوری شده است که انسانیت انسانها را با همه تفاوتی که حتی در ایران بین جریانها هست؛ به یکدیگر نزدیک کند. حال با توجه به این امر، چه اندازه در غفلتاند آنهایی که به بهانه مخالفت با ایران، از اسرائیل پشتیبانی میکنند. با توجه به این نکته این افراد هرگز متوجه هیچ حقی در مقابل باطل نیستند.
22- مبارزان فلسطینی بعد از آنکه به خوبی متوجه شدند مذاکرات «سازمان الفتح» با اسرائیل شکست خورد؛ با توجه به حضور تاریخی انقلاب اسلامی، به عنوان بیّنه تاریخ، به این نتیجه رسیدند که تنها با مقاومت باید کار را جلو ببرند.
23- امروز ما در حماسه طوفان الاقصی ناظر حضور تاریخی انقلاب اسلامی هستیم و در این رخداد، عزم و شخصیت حضرت امام خمینی«رضواناللهتعالیعلیه» را به عنوان بیّنه این تاریخ مینگریم. مرحلهای از حیات در مبارزان فلسطینی به ظهور آمده که حضرت امام را آینده آن حیات مییابند و به همین جهت نگران کمیِ امکانات نیستند. زیرا در حیاتی که با حضرت امام خمینی در این تاریخ شروع شده، فرهنگ پیروزی خون بر شمشیر به صحنه آمده است.
24- مردم فلسطین از طریق حضرت امام و رهبر معظم انقلاب با حیاتی آشنا شدند که امثال یاسر عرفات و محمود عباس از آن غافل بودند و به همین جهت آنان از ادامه مبارزه ناامید شدند و تن به صلحی دادند که سخت تحقیرکننده و آزاردهنده بود.
25- از طریق انقلاب اسلامی به مردم فلسطین، پیروزی نشان داده شد و لذا امروز حماس و جهاد اسلامی خودشان نوعی از رهبریِ صحنه را به عهده دارند و رهبر معظم انقلاب در این رابطه بر پیشانی آنان که اینچنین هوشمندانه وارد صحنه شدهاند، بوسه می زنند.
---------------------------------
1- به بیانات مقام معظم رهبری با نخبگان و استعدادهای برتر علمی در تاریخ 25/7/1402 رجوع شود.