متن پرسش
سلام استاد:
طبق جواب سوال ۱۲۰۵۱ که فرمودید: «این یک موضوع روشنی است که وقتی بپذیریم بدن توسط روح تدبیر میشود پس وقتی روح در اضطراب قرار گیرد بدن را به طور طبیعی تدبیر نمیکند و لذا شما با انواع بیماریهای بدن روبهرو میشوید چنانچه در روایات داریم اگر بیماری در جامعه زیاد شد باید به مردم توصیه شود از گناهان خود توبه کنند زیرا گناه موجب خارجکردنِ روح از تعادل میگردد و در نتیجه روح، بدن را درست تدبیر نمیکند. این نوع بیماریها غیر از آن بیماریهایی است که از طریق عوامل خارجی اعم از میکروب و یا سموم و یا عوامل دیگر موجب بیماری بدن میشود.»
آیا می توان بیماریهای روانی و عصبی را در دسته همین نوع بیماریهایی که (وقتی روح در اضطراب قرار گیرد بدن را به طور طبیعی تدبیر نمیکند و لذا شما با انواع بیماریهای بدن روبهرو میشوید) قرار داد؟ یعنی می خواهم بگویم علت بیماریهای عصبی و روانی در ابتدا زیاد یا کم شدن هورمونهای مغزی یا به اصطلاح طب سنتی زیاد شدن سودا در سر نیست بلکه خود نفس هست که به دلایلی (که عموما گناه و یا خارج شدن وهم از کنترل و تدبیر عقل) باعث آن بیماری روحی می شود که آثار آن بیماری روحی که نفس باعثش شده کم یا زیاد شدن هورمونهای مغزی است، در اصل خود نفس به دلایلی باعث بیماری روحی و روانی در خودش شده که اثرش کم یا زیاد شدن هورمونهای مغزی می باشد، نه اینکه کم یا زیاد شدن هورمونهای مغزی باعث بیماریهای روحی و روانی شده، البته اگر نفس را اصلاح کنیم و با عبادت و توکل به خدا و توسل به ائمه اطهار (ع) و تفکر عاقلانه نفس را از آن حالت بیمارگونه خارج کنیم و نفس به حالت تعادل برگردد لاجرم هورمونهای مغز هم به تعادل خود برمی گردد چون نفس که متعادل شده بدن را تدبیر می کند پس مغز و یا بدن هم متعادل می شود.
آیا نظر اینجانب درست است؟
متن پاسخ
باسمه تعالی: سلام علیکم: همینطور است که نتیجه گرفتهاید. یعنی بعضاً ما آثار عدم تعادل نفس به جهت گناه را در غیر نرمالشدنِ ترشحات هورمونها مییابیم. فکر میکنم این مسائل به صورت مبنایی در کتاب خویشتن پنهان مطرح شده است. موفق باشید