متن پرسش
با سلام خدمت استاد:
شما در برهان صدیقین فرمودید که هر جا پای وجود است پای کمال است خدا عین هستی است پس عین کمال است، حالا ما می گوییم خدا غضب می کند، خدا منتقم است یعنی صفت غضب و انتقام را به خدا نسبت می دهیم، آیا یعنی غضب و انتقام جنبه وجودی کمال است و ذات احدی آن را داراست یا انتقام و غضب کمال نیست و جنبه عدمی دارد؟ و در ضمن وقتی می گوییم خدا غضب کرد بر فلان قوم آیا به این معنی است که به صفت غضب جلوه کرد و چیزی را خلق کرد یا معنای دیگری دارد؟
متن پاسخ
باسمه تعالی: سلام علیکم: حضرت حق از آنجایی که عین کمال است و از او جز کمال صادر نمیشود وقتی غضب کند بدین معنا است که کمالی را که به بندهاش داده است، از او سلب میکند و معنای «لعنت خدا» به همین معنای «اخذ فیض» است. موفق باشید