متن پرسش
با عرض سلام خدمت استاد:
با توجه به «ده نکته در معرفت النفس» سئوالاتی پیش می آید که:
1. اینکه می گویند نفس مرده جسد خود را می بیند، تا وقتی آخرین سحر را بگذراند آیا این رویت مثل رویت دنیوی است که با چشم می بیند و در ذهن تصویر می سازد یا رویت از نسخ دیگری است؟ یا اینکه می گوید مرده هر هفته یا ماهی به خانواده سر می زند اگر آنها را ناراحت دید ناراحت می شود، آیا منظور رویت بدن جزئی افراد خانواده است و تصویر می بیند یا رویت باطنی افراد خانواده است؟
2. اینکه می گویند قلب امام (ع) در تمام هستی حاضر و ناظر است آیا نظارت بر باطن عالم است یا ظاهر عالم؟
3. اینکه می گویند ملائکه در ضریح امام حسین (ع) چهار هزار ملکه هست که بر حسین گریه می کنند به جنبه باطنی مرقد مبارک اشاره دارد یا همان جنبه ی مادی؟
4. اینکه مرتاض 400 کیلومتر را می بیند می گوید، دیدن با چشم بدنی است یا دین نفس است بدون چشم بدن؟ آیا دیدن نفس بدون چشم بدنی تصویر می سازد و جزئیات را به شکل مادی می بیند؟
متن پاسخ
باسمه تعالی: سلام علیکم: 1- رؤیت متوفی با قوهی بیناییاش انجام میگیرد؛ مثل اینکه شما در خواب میبینید 2- امام تمام عالَم را از جهت وجودی یعنی ظاهر و باطن عالم را ناظر هستند ولی نظارت آنها بودن با وجود هر مخلوقی است که مسئله بسیار بالاتر از این نوع رؤیتها است که ما در خواب و بیداری داریم 3- ملاک، وجود مقدس حضرت سیدالشهداء«علیهالسلام» است و ضریح به تبع نور حضرت مقدس است 4- مرتاضها باز با قوهی بینایی نفس ناطقه میبینند، مثل رؤیتی که شما در خواب دارید. موفق باشید