متن پرسش
با سلام: این اشکالاتی که برخی از بزرگان به حرکت جوهری و جسمانیت الحدوث و روحانیت البقا و وحدت وجود کرده اند تا چه اندازه وارد است؟ وحدت شخصی وجود به چه معناست؟ اینکه گویند ابتدا همه یک نفس بودند یعنی چه؟ و اینکه گویند در مراتب بالای نفس بزرگان کثرت نمی بینند و وحدت وجود می بینند یعنی چه؟ اگر مثالی بزنید ممنون میشم. در شرح آیت الله حسن زاده آملی بر اشارات و تنبیهات ابن سینا نوشته بود که اولین صادر با اولین مخلوق فرق دارد آیا درست است؟ ممنون.
متن پاسخ
باسمه تعالی: سلام علیکم: برای درک درست هرکدام از این سؤالها حدّاقل باید یک کتاب مطالعه فرمایید. در کتاب «از برهان تا عرفان» سؤال اول را مییابید و در کتاب «مبانی عرفان نظری» از استاد یزدانپناه، سؤالهای بعدی برایتان روشن میشود. نظر آیت اللّه حسنزاده در مورد بحث «فیض اقدس و مقدس» است که این نیز در کتاب «مصباحالهدایه» حضرت امام بحث شده است. موفق باشید