متن پرسش
با عرض سلام و خدا قوت خدمت جنابعالی
خداوند در قران می فرماید ما رسولی از خودتان فرستادیم تا ایات الهی را بر شما تلاوت نماید و شما را تزکیه کند و کتاب و حکمت به شما تعلیم نماید. سوال این است که منظور از این حکمت چیست؟ اولا حکمت عملی نمی تواند مورد نظر باشد چون تعلیم حکمت در ایه مورد نظر بعد از این است که تزکیه شدند ثانیا تعلیمی است مانند کتاب ثالثا غیر از قران و کتاب است. رابعا باید مانند کتاب توسط پیامبر تعلیم داده شده باشد و موجود باشد.و این که عده ای در رد فلسفه می گویند این فلسفه یونانی است و ما به فلسفه یا حکمت قرانی نیاز داریم نمی تواند درست باشد چون خود قران حکمت را غیر از قران بیان نموده است.با تشکر و ارزوی توفیق روز افزون برای جنابعالی
متن پاسخ
باسمه تعالی؛ علیک السلام
ظاهراً با رعایت احکام الهی و تدبّر در قرآن و دقت در معارف قرآنی جان انسان آماده میشود تا خداوند یک نحوه بصیرت و شعور خاصی به انسان بدهد و خودش در قرآن میفرماید: « یُؤْتِی الْحِکْمَةَ مَنْ یَشاءُ وَ مَنْ یُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْراً کَثیراً» یعنی به هرکس حکمت داده شود خیر کثیر به او داده میشود به این معنا که عدهای خاص مفتخر به حکمت میشوند. این عده بودهاند که متوجه شدند گمشدهی خود را در فلسفه میتوانند بیابند، در واقع علمایی مثل علامه طباطبایی و حضرت امام و آیتالله مطهری در فلسفه به دنبال حکمتی بودند که خداوند به صورت اجمال به قلب آنها متجلی نمود و مصداق آن را به صورت تفصیل در فلسفه یافتند و آنچنان آن حکمت را به تفصیل در آوردند که امروز شما با حکمت متعالیهای روبهرو هستید که مبین سخن انبیاء میباشد اساساً فیلسوف نمیتواند مقلد باشد ولی حقیقت را در هر جایی که باشد میشناسد. موفق باشید