متن پرسش
با عرض سلام:
نظرتون چیه در رابطه با این متن از آقای محسن کدیور ؟
"#آراء_فقهی
احکام حجاب
خلاصه (که تفصیل آن در 12 صفحه ی pdf اومده)
«صورت زن یقینا از موی او زیباتر و جذاب تر است. اما امروز تردیدی نداریم که این صورت زیبا زینت باطن نیست، و در برابر ناظر نامحرم هم می تواند باز باشد، و اگر کسی با دیدن صورت زیبا به گناه می افتد برود خود را معالجه کند! چرا موی زن زینت ظاهر نباشد؟ آنچه در زینت باطن بودن و وجوب پوشاندنش تردیدی نیست از زیر گردن تا زیرزانوست. مو، سر و گردن زن زینت ظاهر است، و پوشاندن آن در صورتی لازم است که در منطقه ای تلازم با نجابت و عفاف داشته باشد. تازه این هم حکم ثانوی است، والا به حکم اولی پوشاندن آن واجب نیست. در حالی که زینت باطن پوشاندنش واجب است و ربطی به عرف ندارد. به عبارت دیگر پوشش موی سر زن بیش از آن که شرعی باشد، برخاسته از فرهنگ محلی و شرائط اقلیمی و زمانی خاص است. این رای فقهی من از سال ۱۳۹۱ است.»
البته متن ایشون ادامه داره که قبلا شما بهش پرداختید برای همین ادامه اش را حذف کردم. منتظر جوابتون هستم استاد عزیز. با تشکر.
متن پاسخ
باسمه تعالی: سلام علیکم: مبنای آقای کدیور در سخنانشان نسبت به حجاب همیشه این بوده است که پوشش موی سر برخاسته از فرهنگ محلی و شرایط اقلیمی و زمانی خاص است. زیرا در زمان پیامبر«صلواتاللّهعلیهوآله» مردم پوشش داشتهاند و همین، ملاکِ پوشش زنان مسلمان شده است. غافل از آنکه چند نکته مورد غفلت ایشان قرار گرفته: اولاً: اینکه این پوشش حاصل دین حنیف ابراهیمی بوده است که همچنان در جامعهی حجاز باقیمانده. ثانیاً: قرآن به صراحت دستور میدهد که زنان چگونه حجابی داشته باشتند و نهتنها مشخص میکند نوع حجاب را، بلکه حجابِ باقیمانده از سنت ابراهیمی را نیز امضاء مینماید. و مگر سایر ادیان ابراهیمی جز از طریق همین حجاب مورد نظر نظر اسلام پوشش زنان را مشخص کردهاند؟! موفق باشید