متن پرسش
استاد عزیز سلام علیکم:
با توجه به جواب سوال ۲۴۵۷۴ که فرمودید: حضرت حق همهجا و با همهچیز هست، نه آنکه حضرت حق، آن چیز باشد، بلکه همهی مخلوقات، مظاهرِ حقاند.
با توجه قبول اینکه مخلوقات همه مظاهر حضرت حق هستند، نعوذ بالله آیا شیطان هم از مظاهر حق است؟ آیا شمر ملعون هم از مظاهر حق است؟ آیا قضای حاجت و کثیفی ها و امثال آن و شرها و ... از این دست از مظاهر حق اند؟ چگونه در دستگاه حکمت متعالیه و وحدت وجود این ها توجیه می شود و چگونه این پلیدی ها را از حضرت حق می توان زدود طبق وحدت وجود؟
متشکرم
متن پاسخ
باسمه تعالی: سلام علیکم: همانطور که حضرت حق خالقِ وجود مخلوقات است و نسبت وجودی با حق دارند، همهچیز به این اعتبار یعنی به اعتبار وجودشان مظهر وجود حقاند، منتها از آن جهت که با ما روبهرو هستند نسبتشان متفاوت است. شیطان مظهر حق است به اعتبار اسم مضلّ، که آن نیز ریشه در اسم جلال حق دارد و وجود شمر از حق است و بدی او از خودش، از آن جهت که حجاب حق میباشد. بد نیست موضوع را در بحث «برهان صدیقین» دنبال کنید. موفق باشید