متن پرسش
با سلام و عرض ادب:
استاد اگر ممکن است در مورد این فراز از سخن حضرت امام (ره) توضیح بفرمایید ما به فضل خدا کتاب مصباح را با توضیحات شما در حال خواندنیم و در کنارش برخی فرمایشات حضرت امام (ره) را که در کتاب «امامت و انسان کامل» از ایشان جمع آوری شده مطالعه می کنیم این مطلب برامون جدیده و نمیتونیم تحلیلش کنیم: «عقلی که در عوالم نازله ظاهر شده به اعتبار اتحاد ظاهر و مظهر متعلق ثواب و عقاب واقع می شود و معاد هر موجودی به واسطه اوست بلکه به معاد اوست لذا موجودات تا به عالم عقل متصل نشوند یا در آن فانی نگردند به سوی حق بازگشت نخواهند نمود هرچند که معاد همه موجودات توسط انسان کامل است که این عقل مرتبه عقل اوست.» متشکرم التماس دعا
متن پاسخ
باسمه تعالی: سلام علیکم: مقام انسان کامل، مقام عقل است و از طرفی آنچه انسانها در خود به عنوان عقل مییابند، نازلهی مقام همان عقل است که از جهتی مقام انسان کامل نیز میباشد و عقل انسانها متوجهی بدی و خوبی در این عالَم هست و این یعنی توجه به ثواب و عقاب و معاد و اینکه نتیجهی هر عملی به کجا ختم میشود. پس معاد هرکس در رابطه با عقل اوست و عقل است که به سوی حق، برگشت دارد. موفق باشید