متن پرسش
سلام استاد عزیز: این برداشت بنده از حرکت جوهری درست است که حرکت جوهری ناشی از آفرینشهای پی در پی خداوند است که حس ما آن را ثابت میبیند ولی عقل ما با دلایلی مثل حقیقت و ماهیت زمان اثبات میکند که جهان سیال است و تشابه صور متعاقب باعث اشتباه حس میشود؟ در ضمن چگونه آن حقایق عالم ملکوت که لطیف هستد وقتی تنزل و تجلی پیدا کردند متکاثف و صفت میشوند؟!
متن پاسخ
باسمه تعالی: سلام علیکم: 1- برداشت خوب و درستی است 2- در «برهان صدیقین» روشن میشود که نزول وجود، به جهت نقصهایی که در آن نزول پیدا میشود موجب تکاثف میگردد و این به جهت وجودِ مرتبه است و نه مربوط به ذات وجود باشد. موفق باشید