متن پرسش
سلام بر استاد طاهرزاده:
۱. آیا نابودی عالم در اثر حرکت جوهری مختص عالم ماده است یا عوالم مثال و عقول را هم در برمیگیرد.
۲. اگر فقط ماده نابود میشود مرگ جبرئیل و ملک الموت و... که در روایات گویا آمده به چه معناست؟
۳. برای آفرینش مجدد، حق ماده جدید را از عدم می آفریند؟ و درین صورت جایگاه آن سخن که نه موجود معدوم میشود و نه معدوم موجود کجاست؟
۴. مکانیسم خلق ماده جدید به صورت بیگ بنگ است یا به صورت دیگریست؟
۵. چه اشکالی دارد پس از نابودی زمین در سایر کرات بشر بیافریند بجای نابودی کل جهان ماده؟
۶. چه اشکالی دارد همانند بدن که مدام موادش در حال عوض شدن است مدام در همین عالم ماده، ماده ی جدید بیافریند و مواد کهنه را طی حرکت جوهری به مرتب بالاتر سوق دهد.
متن پاسخ
باسمه تعالی: سلام علیکم: ۱. بحث در حرکت جوهری در نابودی عالم نیست. بحث در فیض مدام است که موجب تبدیل قوههای عالم به فعلیت میشود. ۲. آری! مرگ ملک الموت به معنای آن است که در آن موطن، تغییر از میان میرود. ۳. بر اساس مراتب وجود، همواره عالم ماده در جای خود هست. ۴. خلق جدید به صورت مستدام در حال تحقق است نه به صورت بینگ بنگ. ۵ و ۶. با دقت در بحث حرکت جوهری این مسائل برایتان بهتر روشن میشود. موفق باشید