متن پرسش
در استدلال عقلی بر وجود امام زمان (یا همان استدلال سومِ شما در اثبات لزوم سلوک ذیل شخصیت حضرت امام)، سؤال و جوابهای بسیاری بین ما رد و بدل شدهاست. وقتی شما این استدلال را برای معصوم به کار میبرید، میفرمایید: «وجود امام زمان را هم اثبات میکند»، وقتی دربارة حضرت امام به کار میبرید، میفرمایید: «فقط وجود سیرهاش را ثابت میکند.»! اگر این استدلال لزوم وجود مصداقش را هم ثابت میکند، حضرت امام مصداقش نیست. و اگر لزوم وجود مصداقش را ثابت نمیکند، نمیتوان وجود امام زمان را از طریق این استدلال ثابت کرد!
متن پاسخ
باسمه تعالی: سلام علیکم: وجود مقدس حضرت صاحبالأمر«عجلاللهتعالیفرجه» به عنوان یک حقیقت صاحب اصلی همهی نوری است که زعیمان الهی در زمان غیبت به بشریت میرسانند و لذا طبق قاعدهی صاحب و تابع، اشخاصی مثل حضرت امام به نور تابعیت خاص از حضرت صاحبالأمر«عجلاللهتعالیفرجه» در صحنهاند و به همان دلیل که عالم هستی امام میخواهد حکمت خداوند اقتضاء میکند در زمان غیبت نور هدایت الهی توسط زعیمی ظهور کند، هرچند آن به تبع صاحب اصلی هدایت دوران یعی حضرت صاحبالأمر«عجلاللهتعالیفرجه» باشد و سیرهی آن زعیم مدتها در حکم حضور آن زعیم است تا تاریخی جدید ظهور کند و تا خود حضرت ظهور بفرمایند که بنده معتقدم بعد از نور جامع حضرت امام خمینی«رضواناللهتعالیعلیه» جهان آمادهی ظهور خود حضرت است و بیحساب نبود که حضرت روحالله«رضواناللهتعالیعلیه» فرمود: این انقلاب را به صاحب اصلیاش تقدیم میکنیم. حضرت روح الله معارفی را برای ما به یادگار گذارد که با رجوع به آنها إنشاءاللّه ظرفیت فهم مقام حضرت صاحبالزمان«عجلاللهتعالیفرجه» فراهم میشود. موفق باشید