متن پرسش
با سلام. 1. استاد آیا در منایع اهل سنت حدیث حدیث لولاک لما خلقت الافلاک و لولا علیماخلقتک لولا فاطمه....به طور کامل آمده است؟ اسنادش کدام است؟ در کدام کتب ؟برخی میگویند قسمت دوم و سوم حدیث در منابع اولیه نبوده است درست است؟2.در سایتی از قول ایت الله خویی آمده بود که قضیه کتک زدن حضرت زهرا را انکار کردند؛ درست است؟ایشان انکار کردند؟تشکر
متن پاسخ
باسمه تعالی: سلام علیکم: 1- این در تخصص بنده نیست 2- آیتاللّه طهرانی در کتابهای امام شناسی این طور میگویند:
در مورد آتش زدن درِ خانه فاطمه (س) و آن برخورد عجیب با على (ع) علاوه بر متون شیعه، حتّى مورخین اهل سنّت که سخت تحت فشار بودند نیز هر چند ناقص واقعه را ذکر کرده اند. ابن ابى الحدید در شرح نهج البلاغه (ج 1، ص 134 و ج 2، ص 19) پس از ذکر سند مىگوید: ابابکر به دنبال على (ع) فرستاد و از او بیعت خواست، و على (ع) بیعت نکرد و با عمر شعله اى از آتش بود. فاطمه (س) عمر را در خانه خود دید و گفت: «یابْنَ الْخَطّاب! اراکَ مُحَرِّ قاً عَلَى بابى؟ قالَ: نَعَمْ، وَ ذلِکَ اقْوى فیما جاءَ بِهِ ابُوکِ وَ جاءَ عَلِى (ع) فَبایع»؛ یعنى فاطمه (س) عمر را در درب خانه خود دید و گفت: اى پسر خطاب! مىبینم که مىخواهى در خانه مرا آتش بزنى؟ گفت: آرى، و این آتش زدن در آنچه پدر تو آورده، استوارتر است، و على (ع) آمد و بیعت کرد.
با توجه به اینکه مورخین اهل سنّت عادتشان آن است که در آنچه روایت مىکنند، مقدار همراه با دردسر را ذکر نکنند و اگر متوجّه شوند در روایت خود علیه خلفاء روایت مىکنند از روایت خود دست مىکشند، باید در چنین فضایى روایات آنها را بررسى کرد. چنانچه ابراهیم بن سعید ثقفى با طرح سند روایت مىگوید: «وَاللهِ ما بایعَ عَلِى حَتّى رَأى الدُّخان قَدْ دَخَلَ بَیتِهِ»؛ یعنى به خدا سوگند على با ابابکر بیعت نکرد، مگر اینکه دید دود داخل خانه شد (امام شناسى، آیت الله حسینى تهرانى، ج 10، ص 395) .. با ید متوجه بود مقابله با فاطمه (س)، با هر بهانه اى که باشد، نشانه موجودبودنِ شرایطى است که چنگ بر روى معنویت زده شده و وجود فاطمه (س) چنین پیامى را در پشت این حادثه ها به گوش ما مىرساند. موفق باشید