متن پرسش
باسلام
آیا این درست است بگوییم ائمه فقط در حیطه وحی عصمت دارند نه در حیطه زندگی ظاهری چون بارها دیده می شود امیرالمومنین(علیه السلام) کسانی را بر سرکار می گذاردند و بعد خراب در می آمدند پس معلوم است عصمت نبوده؟
2.فرق مقام عصمت با فرقان چیست و آیا در فرقان دیگر هیچ وقت اشتباهی دیده نمی شود؟
متن پاسخ
باسمه تعالی: سلام علیکم: آن وقتی که بخواهند به صورت عادی عمل کنند نظر به نور حقیقت خود ندارند مثل آن وقتی که شتر رسول خدا«صلواتاللهعلیهوآله» گم شد و حضرت به اصحاب فرمودند آن را پیدا کنند ولی در همین مورد وقتی منافقان گفتند: «یُنْبِئُنَا بِخَبَرِ السَّمَاءِ وَ هُوَ لا یَدْرِی أَیْنَ نَاقَتُه» او به ما از آسمان خبر میدهد ولی نمیداند شترش در کجاست و حضرت محمد«صلواتاللهعلیهوآله»احساس کردند ممکن است مؤمنین تحت تأثیر قرار گیرند از علم نبوت خود استفاده کردند و آدرس شتر را که افسارش در فلان درّه به خاری گیر کرده بود را دادند و اصحاب رفتند و شتر را درست همانجا و به همان طور یافتند «فَوَجَدُوهَا کَمَا وَصَف». این در مورد سایر ائمه«علیهمالسلام» نیز هست که داستان امام صادق«علیهالسلام» را در اصول کافی داریم که حضرت از یک جهت به دنبال کنیزی میگردند که در اطاقی پنهان شده و از طرف دیگر میفرمایند: «إِذَا شَاءَ أَنْ یَعْلَمَ عُلِّم» اگر امام بخواهد بداند خداوند او را آگاه میکند 2- فرق نمیکند چون نور عصمت از طریق علم برای امام حاصل میشود و علم موجب فرقان میشود. در این مورد میتوانید به بحث «عصمت پیامبر» در جزوهی مبانی نظری نبوت و امامت رجوع فرمایید. موفق باشید