متن پرسش
با سلام
خدا قوت
از اینکه در ایام اعتکاف می خواستم مزاحم شوم وخداوند توفیق داد و حاصل نشد شاکرم
اما سوال
در یکی از بند های دعای صحیفه سجادیه (( الْحمْد لله الذی لوْ حبس عنْ عباده معْرفه حمْده علی ما ابْلاهمْ منْ مننه الْمتتابعه ، و اسْبغ علیْهمْ منْ نعمه الْمتظاهره ، لتصرفوا فی مننه فلمْ یحْمدوه ، و توسعوا فی رزْقه فلمْ یشْکروه . و لوْ کانوا کذلک لخرجوا منْ حدود الْانْسانیه الی حد الْبهیمیه فکانوا کما وصف فی محْکم کتابه «انْ همْ الا کالْانْعام بلْ همْ اضل سبیلا . »
الف )معرفت به حمد فصل انسان از بهیمیه است .
ب)این معرفت خود از طرف پروردگار است یا خود حمد
ج)آیا لازم هر حمدی شناخت نیست حتی در حد جمادات آن هم تکوینآ
آیا معرفت به حمد در مورد انسان با شناخت در مورد حمد وتسبیح موجودات دیگر طول هم هستند یا خیر .
اگر هم صورت سوال ها غلط است بفرمایید تا استفاده کنیم
2- سوال دیگر رابط بین حمد و تسبیح که ایا حمد اعم تر از تسبیح است یا تسبیح لازم حمد است .
در پایان اگر صورت سوالات هم غلط است . فرمایید تا استفاده نماییم .
متن پاسخ
باسمه تعالی: سلام علیکم: 1- حضرت سجاد«علیهالسلام» روشن میکنند استفاده از نعمت بدون حمد یک نوع زندگی حیوانی است و لطف خدا به انسانها آن بوده که شعوری به آنها داده که منعم را میشناسند و در راستای حمد خداوند با نعمتها برخورد میکنند. خداوند در ما شعوری قرار داده که بتوانیم با نظر به نعمتها متوجه او باشیم و لازمهی هر حمدی شناخت منعم است ولی این نوع شناخت همانطور که حضرت میفرمایند مخصوص انسان است 2- شاید بتوان گفت در حمد نظر به کمالات خداوند داریم ولی در تسبیح تلاش برای سیر و حرکت به سوی خداوند در میان است با این اعتبار که تسبیح را به معنای شناکردن به سوی مقصد تلقی کنیم. موفق باشید