متن پرسش
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
در بعضی از مقدمه های کتابهای حضرت عالی این جمله به چشم می خورد که به این کتاب به عنوان یک دستگاه سلوکی نگریسته شود لطفا منظور شفاف خود را درباره این جمله بیان فرموده و توضیخ دهید که با توجه به حجم گسترده معارفی که از آن جناب فیضان یافته است چگونه می توان این دستورالعمل را عملی کرد با توجه به این که مثلا در مقدمه کتاب) معاد بازگشت به جدی ترین زندگی( اینگونه می خوانیم:
موضوع را به شکل مباحثه چند نفره و در طی چندین سال دنبال کنید حال سوال این است که مگر نه اینکه هر کدام از کتب حضرت عالی برای توضیح و تبیین اصولی و البته حضوری بخشهای مختلف دین است و مگر نباید به مطالعه همه آنها بپردازیم پس چگونه می توان این دستورالعمل را در مورد تک تک این کتب عملی کرد
متن پاسخ
باسمه تعالی؛ علیک السلام:
بعضی از موضوعات دین، حقایقی هستند که باید با رفع حجابهای فکری و اخلاقی به آن حقایق دست یافت، ولی بعضی موضوعات در حدّ اطلاعاتی هستند که باید از آنها با خبر شد تا در تصمیمگیریها به خطا نیفتیم. موضوع معاد یک حقیقت موجود است که اگر درست با آن برخورد شود به پیروی مولایمان علی«علیهالسلام» خواهیم گفت: « لَوْ کُشِفَ الْغِطَاءُ مَا ازْدَدْتُ یَقِینا» بنابراین وقتی گفته میشود فلان موضوع سلوکی است منظور آن است که از حقیقتی سخن میگوید که باید به آن رسید.
نکتهی دوم آنکه همواره بدون عجله و با حوصله مطالب را دنبال کنید نگران آنکه زیاد است نشوید، آنچه را میخوانید درست بخوانید تا قلب شما از درون به خودی خود متذکر معارف حقّه بشود.
موفق باشید