متن پرسش
با سلام و خسته نباشید
در بحث برهان صدیقین گفته شد که هر نقصی ناشی از عدم هست و هر کمالی ناشی از وجود مثلا جهل به تنهایی وجود نداره بلکه عدم علم یا عدم عقل معنی جهل میگیره
از طرف دیگه در حدیث شرح جنود عقل و جهل حضرت صادق می فرمایند خدا جهل را آفرید و برایش سربازانی قرار داد...
من متوجه نمیشم که اگر جهل به معنی عدم عقل است مگر عدم هم خلق دارد؟
ممنون از زحمات شما
متن پاسخ
باسمه تعالی: سلام علیکم: در شرح آن حدیث عرض شد؛ جهل در آن حدیث، علم به جهل است و نحوهای از اراده است در انسان که اراده عدم برگشت به حق است و از این جهت نحوهای از وجود است، مثل آن است که شما اراده میکنید که نماز نخوانید. نماز نخواندن فعلی نیست ولی ارادهی نمازنخواندن فعل است نسبت به شما. موفق باشید