متن پرسش
با سلام و عرض ادب.به من بگویید یک انسان کامل یا یک عارف واصل توحید افعالی را چگونه می بینید و توصیف می کند؟اینکه باید منشا همه افعال و آثار را خداوند بدانیم به چه معنا است؟شما به من بگویید اگر یک انسان کامل هم اکنون جای من باشد و این کلمات را با کیبورد تایپ کند آن را چگونه به خداوند نسبت می دهد؟(یک انسان کامل نه فرد دیگر)غیر از این است که در غایت و نهایت توحیدش می تواند بگوید خداوند به من حیات و قدرت و اراده و توانایی و علم داده و هم اکنون من خودم با انگشتان خودم و با علمی که به من داده شده است دارم تایپ می کنم؟آیا فراتر از این ممکن است؟
متن پاسخ
باسمه تعالی: سلام علیکم: توحید یک حقیقت است و هرکس به هر اندازه که بتواند در مسیر شریعت الهی با خلوص کامل قدم بزند آرامارام از خود فانی و به حق باقی میگردد و از علم الیقین به عین الیقین و در نهایت به حق الیقین میرسد تا آنجایی که در عین کثرت وحدت مییابد و در عین وحدت کثرت. مثل آنکه شما در عین آنکه خودتان هستید، قوای سامعه و باصره شمایید بدون آنکه دوگانگی در میان باشد. به هر حال توحید افعالی در مقام علم الیقین همان است که شما میفرمایید ولی این راه همچنان ادامه مییابد تا آنجایی که در هر فعلی حضور حق را مییابید بدون دوگانگی بین آن فعل و آن حق و بدون آنکه نفی مظاهر کنید بلکه حق از طریق آن مظاهر فعل خود را انجام میدهد. که بحث مهمی است و باید در جای خود و با مقدمات طولانی به آن برسید و از حد سؤال و جواب بیرون است. موفق باشید