متن پرسش
باسلام
آیا این درست است که علامه طهرانی می فرمایند اقای طباطبایی به توحید ذاتی نرسیده بودند من رفتم پیش اقای حداد و از ایشان گرفتم و بهد به اقای طباطبایی یاد دادم و به توحیدذاتی رسید؟
2.در خطبه 1نهج البلاغه داریم:داخل فی الاشیالابالممازجه، ولی در غرر الحکم داریم :لیس فی الاشیابوالج ولاعنها بخارج، این دو چگونه باهم جمع می شوند؟
متن پاسخ
باسمه تعالی: سلام علیکم: 1- خیلی این حرف بعید است، از نوع برخورد آیتاللّه طهرانی با علامه طباطبایی بر میآمد که ایشان برای علامه جایگاهی بسیار متعالی قائل بودند، و از طرفی مگر میتوان گفت مقام آقای مرحوم هاشم حداد بالاتر از علامه طباطبایی«رحمةاللّهعلیه» است؟ 2- وقتی میفرماید داخل اشیاء هست ولی نه آنکه ممزوج با آنها باشد، در واقع دارند میفرمایند آنطور نیست که در اشیاء ولوج کرده باشند و در آنها فرو رفته باشند. پس نسبت حق به اشیاء مثل نسبت دریا است با موج، که نه دریا بیرون موج است و نه داخل موج، بلکه تمام هویت موج را در برگرفته بدون آنکه موج، دریا باشد یا دریا، موج. موفق باشید