متن پرسش
باسلام آیا پیامبران بخصوص اولوالعزم کل العلم و علمُ الکل و عقل الکل و کل العقل نیستند؟آیا دارای خلأهایی در اَسرار هستند که باید از (دیگران) بگیرند؟منظور جریان خضر و موسی علیهماالسلام است. اگر خداوند در قالب وحی اسرار را به موسی ع می آموخت حرفی نبود ولی از طریق یک شخص دیگر که به گفته ی امام صادق ع مقام موسی از خضر علیهماالسلام بالاتر است،جای سوال است.چون در تقسیم بندی انواع رساندن وحی در سوره شوری هم حرفی از شخص ثالث نیست.وما کان لبشر ان یکلمه الله الا وحیا او من وراء حجاب او یرسل رسولا فیوحی باذنه ما یشاء انه علی حکیم...هر چند در آن جریان سخن از وحی نبوده ولی اسراری غیبی در کار بوده. لطفا توضیح بفرمائید.تشکر
متن پاسخ
باسمهتعالی: سلامعلیکم: همچنان که در سورهی شوری آیهی 51 میفرماید: «وَ ما کانَ لِبَشَرٍ أَنْ یُکَلِّمَهُ اللَّهُ إِلاَّ وَحْیاً أَوْ مِنْ وَراءِ حِجابٍ أَوْ یُرْسِلَ رَسُولاً فَیُوحِیَ بِإِذْنِهِ ما یَشاءُ إِنَّهُ عَلِیٌّ حَکیمٌ» اگر خداوند بخواهد با بشر سخن بگوید از این چند طریق سخن میگوید، ولی این آیه نمیگوید همهی آنچه خدا میداند را به بشر میگوید. آری موسی«علیهالسلام» به عنوان رسول خدا هر آنچه بشر برای سعادت خود در آن زمان نیاز دارد را آورده و هیچ نقصی در پیام حضرت موسی«علیهالسلام» برای آن زمان نیست، ولی باز این بدین معنا نیست که خداوند همهی حقایق را به حضرت موسی«علیهالسلام» داده باشد. به همین جهت هم اگر با آنکه آنچه در نزد حضرت خضر«علیهالسلام» بود در نزد حضرت موسی«علیهالسلام» نبود، نقصی در هدایتگری حضرت موسی«علیهالسلام» پیش نمیآمد، میماند حقایقی که ماوراء شریعت در اختیار بندگانی خاص هست مثل آنچه در اختیار حضرت خضر«علیهالسلام» بود. موفق باشید