متن پرسش
سلام علیکم
شما در جواب سئوال عوامل خلقت در چنین زمان و مکانی فرمودید که در عین ثابته انتخاب کرده ام با توجه به عهدی که در سور ه اعراف به آن اشاره شده و ما در جواب «قالوا بلی» گفته ایم :
1- آیا این به همان و اینکه طوعا او کرها جواب داده ایم مربوط می باشد؟
2- در اینصورت با توجه به اینکه ذره ای جبر و یا ظلم در خلقت خدا راه ندارد خلق اولیه (نوری) ما چگونه بوده است و براستی باید برای ابتدا به خیربودنمان و عاقبت به خیربودنمان را از خدا بخواهیم و شکرگزار باشیم؟
3- لطفا برای اینکه بصورت تفصیلی اطلاعات بیشتری داشته باشم منابع مطالعاتی را راهنمایی فرمایید تا بدان رجوع نمایم.
از مرحمت و توجه شما بسیار متشکرم.
متن پاسخ
باسمهتعالی: سلامعلیکم: 1- عهد ما در «قالُوا بَلى» نظر به جنبهی فطری و گرایش توحیدی ما دارد و اینکه همهی مخلوقات طوعا او کرها تحت حاکمیت و دعوت الهی قرار میگیرند مربوط به جنبهی تکوینی موجودات است و عین ثابتهی انسانها جنبهی د یگری غیر از آن دو جنبه است و به وجه امکانی آنها برمیگردد که باید در مباحث عین ثابته در قسمت مباحث عرفانی دنبال فرمایید. 2- همینکه ما در ذات خود ممکن الوجود هستیم و جنبهی امکانی ما انسان ها ، ما را در گذرگاههای متفاوت برای انتخاب یکی از آنها قرار میدهند ما در ذات خود مختار هستیم واز ابتدا تا انتها ،خودمان باید زندگی خود را انتخاب کنیم و در همین راستا از خداوند تقاضای حُسن عاقبت میکنیم. 3- این مباحث بیشتر در عرفان نظری بهخصوص در فصّ شیثی از فصوص الحکم محییالدین به طور دقیق مورد بررسی قرار گرفته ولی ساده تر از آن را به صورت علم کلام در کتاب «انسان و سرنوشت» شهید مطهری میتوانید دنبال کنید. موفق باشید