توجه به غدیر و کارآمدیِ اسلام در همه ابعاد
باسمه تعالی
«يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ
وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ»(مائده/67)
حضرت علی«علیهالسلام» و حکایت حضور اسلام در هر زمانه
1- نظر به غدیر نظر به شخصیتی است به نام حضرت علی«علیهالسلام» که نمادِ «حکمت» و «سلحشوری» و «سیاست» و «حکومت» بودند، و او حکایت حضور اسلام است در هر زمانهای با مسئولینی که باید اهل حکمت و سلحشوری و سیاست و حکومت داشته باشند و در چنین بستری است که اسلام خود را به عنوان راهی کارآمد نشان میدهد با دیانتی که عین سیاست است و سیاستی که عین دیانت است.
تلاش و دغدغه دشمنانِ «غدیر» چرا؟
2- همه تلاش دشمنانِ دیروز و امروزِ اسلام چنین بوده که با نقشهها و حیلههای متفاوت خود، اسلام را ناکارآمد نشان دهند و نهایتاً اسلام را به عنوان راهکارِ اخلاقی در امور فردی معرفی کنند و نه راهکاری برای زندگی در ابعاد مختلف، چه در امور اخلاقی و فردی و چه در امور اجتماعی و سیاسی و اقتصادی، و حضور حضرت علی«علیهالسلام» در تاریخ اسلام در رخداد قدسیِ غدیر معنای اسلام است در همه ابعاد، ولی با شخصیتهای متعالی.[1]
آیندهای که در انقلاب اسلامی با «غدیر» رقم میخورد
3- غدیر نشان داد اگر اسلام با ولایت انسانی الهی و سلحشور و حکیم و کاردان ادامه یابد بستر تولد سلحشورانِ حضرت روح الله«رضواناللهتعالیعلیه» خواهد شد که در دفاع مقدس حماسهای آفریدند و در ادامه این انقلاب با فرهنگ غدیری، آینده درخشانی در امور فرهنگی و اقتصادی و علمی به ظهور میآورند.
«غدیر»، و جمعِ بین «ولایت» و «حکومت» و «سیاست»
4- اگر خداوند با تذکر به شکلدادن غدیر به رسول خود فرمود: «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي...»(مائده/3) این یعنی اِکمال دین و اتمام دین، به جمعِ «حکومت» و «ولایت» است و اگر میخواهید از دین خدا در دنیا و آخرت بهره کامل ببرید باید بین «ولایت» و «حکومت» و «سیاست» جمع کنید وگرنه با ناکامیهایی روبهرو خواهید شد و مجبور میشوید به دشمنان اسلام باج بدهید، کاری که خلفا در مقابل ابوسفیان از خود نشان دادند. از این جهت با نظر به آنچه در غدیر با انتصاب علی«علیهالسلام» رخ داد میفهمیم هر اندازه نسبت به مسئولیت انسانهای حکیم و شجاع و سیاستمدار بیشتر حساس باشیم، از طریق اسلام از دنیا و آخرت خود بیشتر بهره میبریم و از کوتاهیهای خود نسبت به میدانآوردن انسانهای وابسته بهتر عبرت میگیریم.
چگونه با نظر به فرهنگ «غدیر» در همه ابعاد بزرگ میشویم؟
5- غدیر نشان میدهد چگونه میتوانیم در بستر اسلام، با نظر به ابعاد همه جانبه و گوناگون علی«علیهالسلام» بزرگ شویم و در عمیقترین لایههای انسانی در همه ابعاد حاضر گردیم، تا همانطور که از درون حمله نظامی دشمن، «دفاع مقدس» به ظهور آمد و در آن صحنهها «سوک» تبدیل به «حماسه» شد؛ در بستر فرهنگ غدیر از تهاجم اقتصادی دشمن، خودکفاییِ حقیقی شکل خواهد گرفت.
برکات تفکر به «غدیر» و راهگشاییهای آن
6- ما چه اندازه برای حضور در آینده انقلاب اسلامی نیاز به فهم دقیق رخداد غدیر داریم! تفکر نسبت به غدیر موجب نوعی راهگشایی و جهاننگری است و علی«علیهالسلام» از آنِ ملّتی است که او را دریابند و ببینند حضرت چه اندازه از آنِ آنها است و چگونه میتوان با آن حضرت متوجه ابعاد متعالی خود شد تا خود را به دنیا نفروشیم و در نتیجه گرفتار انواع پوچیها نشویم. اگر انسان بدون معنای قدسی، انسان نیست، آری! زندگی بدون سیره علی«علیهالسلام» هم زندگی نخواهد بود. زندگی با انسانی زندگی است که در همه ابعاد انسانی به ظهور آمده در این حالت است که زندگی گم نمیشود.
هر کسی متوجه «غدیر» و علی«علیهالسلام» نمیشود
7- کسانی به دنبال حضرت علی«علیهالسلام» میروند که متوجه شده باشند باید از معادلات جهانِ سراسر مادی که معاویهها ترسیم میکنند، خارج شوند، چنین انسانهایی خود را نیازمند علی«علیهالسلام» مییابند و گمشده خود را در شخصیت همهجانبه آن حضرت جستجو میکنند برای ورود در جهانی که دنیا و آخرت در آن جمع است.
غدیر، اسلام را در افق شخصیتی که باید «دیانت» و «سیاست» را در او جستجو کرد، به ما نشان داد تا نه غربزده باشیم و نه متحجّر.
حضرت علی«علیهالسلام» و وجدان تاریخیِ ما
8- غدیر، علی«علیهالسلام» را وارد وجدان تاریخی ما کرد تا معنای زندگی در زمانه را بفهمیم. آیا تفکر آینده، آن تفکری نیست که با علی«علیهالسلام» ادامه مییابد؟
باید از خود بپرسیم آنچه همواره در طول تاریخ باقی و پایدار مانده، در خود و با خود چه داشته که آن چیز مایه دوامش بوده؟ آیا جز آن است که آنچه در طول تاریخ مانده است رابطهای با فطرت انسانی و الهی بشریت داشته و امری بوده که از جان انسانها برآمده و راهنمای نظمدادن به جهان انسانها بوده؟ اگر چنین است و اگر رخداد غدیر چنین خصوصیاتی دارد ما میتوانیم ذیل اسلام و در بستر غدیر در این زمانه در تاریخ انقلاب اسلامی حاضر شویم تا زندگی در ابعاد گوناگوناش معنا پیدا کند.
9- حال که باز اسلام از طریق انقلاب اسلامی طلوع کرده و میرود تا در این تاریخ کارآمدیِ خود را نشان دهد، بیش از پیش باید مواظب بود تا با حضور مسئولینی که حکمت و سلحشوری و سیاست را ذیل وجود حضرت امیرالمؤمنین«علیهالسلام» در خود پروراندهاند، در میان آیند تا هرگز برای جبران ناکارآمدیِ خود هیچ باجی به جاهلیتِ دوران ندهند. زیرا که امروز برای حضور در این تاریخ با هویت انقلاب اسلامی هیچ راهی جز حضورِ هرچه بیشتر در فرهنگ غدیری خود نداریم تا به اهداف بلند و قدسی خود نزدیک شویم و متوجه باشیم آنهایی که نه دیروز غدیر را فهمیدند و نه امروز جایگاه غدیریِ انقلاب اسلامی را میفهمند؛ میداندار امور مردممان نباشند. در حالیکه بحمدلله ایران با فرهنگ غدیری خود در این تاریخ توانسته است بازیگر مهمی باشد.
والسلام
[1] - آیا این از عجایب روزگار نیست که وقتی علی«علیهالسلام» با فرهنگ غدیری خود به حاکمیت میرسند سه جنگ، یعنی جنگ جمل و صفین و نهروان بر او تحمیل میشود تا کارآمدیِ این فرهنگ به ظهور نیاید؟! و آیا این از عجایب روزگار نیست که انقلاب اسلامی در این زمانه با فرهنگ غدیری خود به میان میآید و علاوه بر صدها فتنه داخلی و خارجی، یک تجاوز 8 ساله بر آن تحمیل میشود تا باز امکان کارآمدیِ آن را به حاشیه ببرند؟! در حالیکه سایر کشورهای دنیا بدون این نوع مزاحمتها همچنان در اداره امور ملتشان ناتوانند. اینجاست که میفهمیم تنها راه عبور از مشکلات، پایداریِ هرچه بیشتر در فرهنگ غدیریمان میباشد.