بسم الله الرّحمن الرّحیم
توجه به ظهور حضرت مهدي«عجلاللهتعالیفرجه»؛ بزرگترين عامل تحرک
سؤال: در رابطه با جايگاه تاريخي انقلاب اسلامي فرموده ايد: «انقلاب اسلامي ظهور حقيقتي به نام حکومت اسلامي است که آن نيز ظهور حقيقت غدير است و عملاً اين حرکت از غدير شروع شد و همواره موانع ظهور خود را در طول تاريخ پشت سر گذارده تا به اينجا رسيده و حرکتي نيست که نابود شود، هر چند ممکن است در ظهورش شدت و ضعف بهوجود آيد». از طرفي هم ميفرمائيد: «با حضور انقلاب اسلامي در عرصهی جهان، شرايطِ هرچه سريعترِ نابودي تمدن غربي فراهم شده، چون مردم جهان راه عبور از سرخوردگي نسبت به حاکميتهاي غربزده را در رجوع به انقلاب اسلامي مييابند و لذا اگر به طور رسمی هم مسلمان و شيعه نشوند، به اسلام و تشيع نزديک ميگردند» حال سؤال ما اين است که در اين ميان جايگاه ظهور حضرت حجت«عجلاللهتعالیفرجه»کجاست؟ وقتي انقلاب اسلامي دارد کار خود را ميکند و آرامآرام فرهنگ جهان را تحت تأثير خود قرار ميدهد ديگر ظهور حضرت«عجلاللهتعالیفرجه» چه نقشي دارد؟
------------------------------------------------------
جواب: عنايت داشته باشيد که اساساً انقلاب اسلامي با توجه به وجود مقدس حضرت مهدي«عجلاللهتعالیفرجه»و به اميد ظهور آن حضرت شروع شد، و با اميد به ظهور آن حضرت معني پيدا ميکند و باقي ميماند و با ظهور آن حضرت صورت نهايي و شرايط بالفعل خود را ظاهر ميکند. انقلاب اسلامی تماماً با نظر به حضرت حجت«عجلاللهتعالیفرجه»شکل گرفت و ادامه مییابد، آن سنگي که جوانان ما به طرف مظاهر نظام شاهنشاهي رها کردند به عشق ظهور و مدد حضرت بود، و به پشتوانه مدد روحاني آن حضرت آن قدمها برداشته شد. حضرت امام خميني«رحمةاللهعليه» اين انقلاب را متعلق به امام زمان«عجلاللهتعالیفرجه»ميدانند و ميفرمودند إنشاءالله اين انقلاب را به صاحب اصلياش ميسپاريم . حضرت امام خميني«رحمةاللهعليه» نتوانستند خود را راضي کنند و با توجه به انتظاري که حضرت بقيةالله از علماء دارند بنشينند تا شاه اينهمه فساد راه بيندازد، در واقع با نهيب حضرت حجت«عجلاللهتعالیفرجه»انقلاب خود را شروع کردند و خودشان در آخرين پيام خود فرمودند: «انقلاب ما محدود به ايران نيست، انقلاب ايران نقطه شروع انقلاب بزرگ حضرت حجت«عجلاللهتعالیفرجه»است».( پيام 2/1/68) پس در واقع اين انقلاب با نور امام زمان«عجلاللهتعالیفرجه»شروع شد و با مدد و نظر آن حضرت ادامه مييابد و با ظهور آن حضرت به ثمرهی نهايي خود دست مييابد و هرکس خود را از افق نوراني تاريخ که با ظهور حضرت بقيةالله«عجلاللهتعالیفرجه»محقق ميشود، جدا کند در پوچي و اضمحلال قرار ميگيرد و طعمهی وسوسههاي شيطان خواهد شد، و به همان اندازه که از مسير تحقق ظهور مهدي«عجلاللهتعالیفرجه»- يعني انقلاب اسلامي- فاصله بگيرد به همان اندازه در مشکلات دوران و ظلمات مدرنيته فرو خواهد افتاد. هرکس به همان اندازهاي که خود را وارد اردوگاه امام زمان«عجلاللهتعالیفرجه»بکند از پوچي و بي تحرکي به نشاط و اميد وارد ميشود. آن طلبه و دانشجو و کارمند و رزمندهاي که خود را لشکر امام زمان«عجلاللهتعالیفرجه»احساس کرد، به وسعت تاريخِ نوراني انبياء، ، نوراني ميشود و خود را وارث بصيرت و قداست همهی انبياء مييابد و در مسيري قرار ميگيرد که مسير بهثمررسيدن تلاشهاي همة انبياء و اولياء است و در این راستا با همت و قدرت فوقالعاده زندگي را ادامه ميدهد. در چنين فضايي است که امام باقر«علیهالسلام» ميفرمايند: «وقتي که امر ما انجام گيرد و مهدي ما آيد، هريک از شيعيان ما از شير دليرتر و از نيزه چابکتر و مؤثرترند، و دشمنان ما را به زير دو پاي خود ميآورند و پايمال ميکنند...».(بحار الانوار، ج 52، ص 318)
ريانِ بنالصلت ميگويد: به امام رضا«علیهالسلام» عرض کردم؛ «آيا شما صاحب الامر هستيد؟» فرمودند: «من صاحبالامر هستم، اما نه آن صاحبالامري که زمين را بعد از پرشدن از ظلم، از عدل سرشار ميسازد، با اين ضعف بدني که در من ميبيني چگونه ميتوانم آن صاحبالامر باشم؟ قائم؛ آن کسي است که وقتي خروج کند، در سن پيران، داراي سيمايي جوان و اندامي قدرتمند است به طوري که اگر دست دراز کند، بزرگترين درختِ روي زمين را از جا ميکَند و اگر در بين کوهها فريادي بکشد، صخرههاي کوهها در هم شکسته و از هم ميپاشد.»( اثبات الهداة، ج 3، ص 478)
شما در اين دو روايت ميبينيد وقتي معادلات طوري شد که شرايط ظهور آن حضرت فراهم گشت نهتنها قدرتهاي فکري چند برابر ميشود،( اصول کافي، ج 1 ، ص 10) قدرت انسانهايي که در راستاي تغيير معادلات جهان قدم برميدارند، بسيار زياد ميشود، نمونهی آن را در دفاع مقدس هشتساله ملاحظه فرموديد که چگونه از جوانان معمولي امثال شهيد خرازيها و شهيد همتها پديد آمدند که با فکر و عمل خود دنياي استکبار جهاني را حيران نمودند، چون وقتي انسانها وارد اردوگاهي شدند که نظر به ظهور حضرت مهدی«عجلاللهتعالیفرجه»دارد،همهی استعدادها به ثمر نهايي خود نزديک ميشوند. حضرت اباعبدالله«علیهالسلام» به اميد ظهور مهدي«عجلاللهتعالیفرجه» اين چنين قدرتمندانه و با اميد در کربلا شمشير ميزند، همانطور که حضرت ابوالفضل«علیهالسلام» همهی عظمتهايش را در ارادت به حضرت اباعبدالله«علیهالسلام» بهدست آورد. حضرت ابوالفضل«علیهالسلام» فهميد امام زمان يعني چه و چگونه ميتواند با فانيشدن در او خود را احيا کند. اگر حضرت زهرا«علیهاالسلام»و پيرو آن حضرت زينب«علیهاالسلام» منظر نمايش اينهمه شکوه شدند چون دفاع از امام زمان خود را براي نمايش بندگي انتخاب کردند، همه يک نکتهی مهم را فهميدند و آن اينکه خود را وارد اردوگاه ارادتمندي به امام زمانشان بکنند. عظمت و شکوه اين انقلاب نيز در همين نکته نهفته است که انقلابي است در مسير ارادتمندي به امام زمان«روحی لتراب مقدمه فدا».
موفق باشید.