روح لطیف حضرت زهرا.س.، امید یا یأس؟
باسمه تعالی
السلام علیکِ یا بنت رسول اللّه. السلام علیک یا سیدة النساء العالمین. السلام علیک یا زوجةَ ولیّ اللّه. السلام علیک یا امّ الحسن و الحسین. صلّی اللّه علیک و علی روحک و بدنک
1- حضرت فاطمه(س)از بدیها گِله داشت ولی سختْ امیدوارِ آیندهای بود که با اسلام ظهور کرده است. تعجب میکرد چرا عدهای خود را از سفرهی گستردهای که اسلام در مقابلشان گشوده است، محروم میکنند؟ نه آنکه گمان داشت اسلام را کسی بتواند از تاریخ حذف کنند. او فرزندان خود را برای حفظ اسلام در آینده تربیت کرده بود. زیرا میدانست اسلام به عنوان حقیقت عالَم برای آیندهی بشریت ظهور کرده است. فداکاری برای چیزی که آینده دارد و میتوان به حضور تاریخی آن در آینده مطمئن بود، انجام میشود.
2- حضرت زهرا(س)چیزهایی را که چشمِ معمولی نمیدید، میدید. زیباییها و زشتیها را. از زشتیهایِ پیشآمده گفت تا فردا آنها را به پای اسلام نگذارند. هشدار داد و هشدارِ خود را به صورتهای مختلف به گوش همگان رساند.
3- بزرگترین مظلوم در آن زمان، اسلام بود و علی(ع)، همانند امروزِ تاریخ ما. و تنها روحِ فاطمی است که هم دیروز و هم امروز میتواند از اسلام و علیu دست برندارد، بقیه به جانِ بیتالمال افتادند و آن را مالالبیتِ خود پنداشتند، چه دیروز و چه امروز. ولی فاطمه(س) فرزندان خود را هم آماده کرد تا فدای اسلام شوند زیرا اسلام، برای ادامهی خود نیاز به فداکاری و ایثار داشت و دارد.
4- همه با رحلت پیامبر(ص) نگران خود و آیندهی خود بودند و فاطمه(س)نگران اسلام و آیندهای بود که باید آن آینده، اسلامی میگردید و نه طاغوتی. لذا حضرت تلاش کردند تا روحیهی جهالتِ ابوسفیانی رَوِیه نگردد و ارزشهای قبیلگی به جای ارزشهای اسلامی یعنی تقوا و برادری ننشیند.
5- پیام زهرای مرضیه(س)آن بود که اگر دیدید جامعه به سوی بهترشدن پیش نمیرود به آغاز بنگرید، آغازی که دیروز فاطمهi متذکر آن بود و نگذاشت انحرافاتِ پیشآمده به پای اسلام گذاشته شود. و امروز به آغازی بنگرید که حضرت روح اللّه(ره) با توحیدِ در عقیده و با سادگی و آزادگی در عمل، بنیانگذاری کرد. به آغاز بنگرید تا انحرافات سیاسی و امیدواری به دشمنان و اشرافیت، به پای انقلاب اسلامی گذاشته نشود و امید جوانان برای ادامهی شخصیتشان، تنها و تنها به اسلام و انقلاب باشد.
6- بعد از رحلت رسول خدا(ص) فتنهای پیش آمد و غباری برپا شد و حضرت فاطمه(س)با بصیرت و روح لطیف فاطمیِ خود کاری کردند که در دل این فتنه، راه گم نشود و مرزهای اصلی محفوظ بماند و حق و باطل مخلوط نگردد. و این، جرأتی میخواهد که از خلوصِ محض نشأت گرفته باشد. زمان، زمانِ عافیتطلبی نبود، زمان، زمانِ اظهار نظر صریح و بیپرده بود و زهرای مرضیه(س) آن را به عهده گرفت. و آن روز مصلحت در آن بود که علی(ع)سکوت کنند.
7- در غبار فتنه، عقلها از فعالیت فرو میافتد و همهی افراد متوجه نمیشوند چهچیزی در حال وقوع است. حال اگر عقلی که متوجهی آن امر است سکوت کند، دشمن برای ادامهی فتنهی خود امیدوار میشود و زهرای مرضیه(س)مانع از آن شدند که فتنهگران هرطور خواستند کار را جلو ببرند و تا براندازیِ حاکمیتِ اسلام نقشهی خود را عملی نمایند، فاطمه(س)محاسباتِ سران فتنه را به هم زد. سردمداران جاهلیت به همهچیز فکر کرده بودند، ولی به فاطمه(س)، آن ذخیرهی الهی و آن بِضْعهی رسول اللّه(ص)فکر نکرده بودند. زهرای مرضیهi در این مرحله، در بستر تاریخی که با اسلام شروع شده بود، تاریخِ دیگری را گشودند، و بدین لحاظ تاریخِ ما از آن به بعد تاریخِ فاطمی است و انقلاب اسلامی ادامهی تاریخی است که با بصیرتِ آن حضرت شروع شد و تنها با چنین بصیرتی ادامه مییابد.
8- اگر مسیر قرب خدا عبودیت است و اگر متوجه باشیم فاطمه(س) مظهر عبودیت در مسیرِ اسلامیت بشریت میباشند، پس نزدیکترین راه به سوی خدا سیرهی حضرت زهراi است و آن، شناختِ فتنه است تا انسانها در هیچ زمانی راه را گم نکنند. همانند راهی که فرزند فاطمی او یعنی رهبر معظم انقلاب«حفظهاللّه» در این تاریخ، جهت عبور از انواع فتنهها هر روز در مقابل این ملت میگشایند تا در این تاریخ یعنی در امروز هم ملت، راه را گم نکنند، و بتوانیم در آیندهی خود و در پیشاپیشِ خود حرکت کنیم و گرفتار روزمرّگی نگردیم.
پروردگارا! به حقیقت مقام لیلة القدریِ فاطمه(س)ما را متوجهی اسرارِ بقاءِ اسلام و انقلاب و سربازِ دفاع از انقلاب و اسلام بگردان.
والسلام