متن پرسش
سلام:
در مورد سوال 11479 جواب برای بنده قانع کننده نبود و باز هم جواب سوال اصلیم را نگرفتم
البته جزوه تاریخ تمدن غرب آن قسمت را هم که گفتید خواندم اما قانع نشدم.
استاد گرامی بنده به قانون علیت اعتراف دارم و می دانم و درک می کنم که این قانون هست
اما از نظر عقلی چه تضمین و چه دلیلی دارد که این قانون ادامه دار و همیشگی باشد تا ابد؟
به چه دلیل این قانون را باید همیشگی بدانیم؟
متن پاسخ
باسمه تعالی: سلام علیکم: در راستای تفاوت بین «علت حقیقی» با «علت معدّه» عنایت داشته باشید در مورد علت حقیقی آنچه اصیل است «وجود» است و «وجود» دارای تجلیات میباشد و معلول، تجلیات علت حقیقی است یعنی معلول، مراتب مادون علت است و این چیزی نیست که فکر کنیم همیشگی نباشد. تا «وجود» مطرح است، تجلیات مطرح است و این را میتوانید در بحث «برهان صدیقین» دنبال کنید. موفق باشید