متن پرسش
در مورد «اگر به اسم مذهبیبودن در عهد قاجار زندگی میکند برود...» و یکی دو سوال مشابه در مورد کار خانمها بیرون از منزل تحلیل دقیق، جدید، موجز و مورد پسندی را ارائه دادهاید. اما این روایت «...عرض کرد که نزدیکترین حالات زن به خدا، آن است که ملازم خانهی خود باشد و بیرون از خانه نشود...» را چه کنیم استاد؟ من به شخصه دهها مورد دختر را به خاطر کار در بیرون اصلا از بررسی بیشتر جهت ازدواج بیخیال شدم، آخه خودم عمری در دانشگاه یا سر کار، دیدم آنچه را باید ببینم، هر چند موارد بینظیری از عفاف و حیا و حجاب هم هست و آنها را هم دیدیم. احساسم این است حضرت حجت«عجلاللّهتعالیفرجه» فضای کاری فعلی را اصلاح بفرمایند. یعنی هم خانمها در حد نیاز خود و مهمتر نیاز جامعه کار کنند و هم محیط مختلط نباشد. محیط فعلی مختلط، رهاورد زهرماری مدرنیته و خروجی فرهنگ غربیهاست و در کنار هم قراردادن بشکهی باروت و آتش و انتظار برای شعلهورنشدن آن است، که مضحک است و اوحدی از اوتاد حریف این شرایط میشود و لاغیر. محیط مختلط ادارات و شرکتها از وایبر و فیس بوک و... کلاً شبکههای اجتماعی در تضعیف محبت بین همسران و داغونکردن بنیان خانواده به نظر من موثرتر است. دوستی مذهبی داشتم که میگفت پس از دو سه سال کار در کنار یک خانمی در بانک، حالا شدت محبت و روابطمان به حدّی شده که جز با ... دیگه ارضا نمیشه این آتش محبت و دلبستگی! گریه میکرد و میگفت هر دو متأهل هستیم!! متوجه قبح گناه و خیانت به همسرانمان هستیم اما... در پایان عشق منی استاد. تمام
متن پاسخ
باسمه تعالی: سلام علیکم: عنایت داشته باشید وقتی شرایط طوری باشد که نیاز نباشد خانمها در بین مردم نامحرم حاضر باشند چرا باید حاضر شوند؟ و آن روایت مربوط به آن شرایط است. ولی وقتی امام خمینی«رضواناللّهتعالیعلیه» میفرمایند: «ما مفتخريم كه بانوان ما و زنان پير و جوان و خرد و كلان، در صحنههاى فرهنگى و اقتصادى و نظامى حاضر، و همدوش مردان يا بهتر از آنان در راه تعالى اسلام و مقاصد قرآن كريم فعاليت دارند» پس معلوم است که ما در شرایط دیگری قرار داریم و بحث بر سر حضور زن متدیّن در این تاریخ است. آیا زنان متدیّن ما در این تاریخ میتوانند مثل تاریخ مادر بزرگهایشان زندگی کنند؟! موفق باشید