متن پرسش
با سلام:
حضرت استاد امام خمینی (ره) در دستگاه عرفانی خودشون جعل رو به ماهیت میزنن و مجعول رو ماهیت میدونن در این مورد بنده ندیدم فرمایشی داشته باشید نظرتون در مورد این دیدگاه امام چیه؟ و منظور امام از ماهیت آیا همون اعیان ثابته هست؟ و اینکه امام سلسله تشکیکی که در ظهور و نمود هست رو با این فرض چطور توجیه میکنن؟
متن پاسخ
باسمه تعالی: سلام علیکم: همانطور که متوجهاید ماهیات در عرفان، مربوط به اعیان ثابتهی مخلوقات است و جعلِ آنها به معنای وجوددادنِ آنها است از طریق تجلیّات اسماء الهی به امکانِ ذاتی آنها. موفق باشید