باسمه تعالی: سلام علیکم: در مورد اینکه دشمن تلاش کرده است واژهی مقدس «آزادی» را نهتنها تحریف، که از آنِ خود کند، بحثی نیست. سخن آن است که چرا ما با تمام وجود نشان ندهیم که ماییم که آزادی را پاس میداریم و چرا ما نشان ندهیم که ما آن نیستیم که دشمنان ما، ما را بدان متهم میکنند؟ نکتهی مهم آن است که هرکس حقیقتاً آزادی را دوست دارد، حتماً رعایت محدودیتهای مقدس را برای ارزشنهادن به آزادی رعایت میکند. آزادی حقیقت شیرینی است که اتفاقاً در شهری مثل شهر قم باید بیشتر ظهور کند، از آن جهت که انسانهای متدین به انتخابِ دیگر انسانها، احترام بیشتر میگذارند و در چنین فضایی مسلّم، محدودیتهای مقدس و انسانی نادیده گرفته نمیشود. «آزادی» احترام به انسانیتِ انسانها است.
وقتی ما گرفتار غفلت از حقیقت مقدس آزادی شدیم، یا در کسوت انسانهای مذهبی، بلندگویِ روضهخوانی خود را بلند میکنیم و یا در کسوت انسانی غیر مذهبی، صدای موسیقیِ داخل ماشین خود را به گوش فلک میرسانیم. در هر دو صورت زیباییِ آزادی، چشیده نشده است تا با احترام به آن، حقوق دیگران رعایت شود.
ما نیاز داریم تا آزادی را تجربه کنیم و از آن لذت ببریم مثل کسی که بهجای لذّتبردن از داراییهای دنیایی، از ایثار و بخشش لذّت میبرد. بنده فهمِ آزادی را یک موضوع انسانی میدانم که مؤمن و غیر مؤمن بدان نظر دارند. نباید بگذاریم رسانههای معاند این شعار بزرگ را از ما برُباید.
تعجب میکنم که میفرمایید نباید از ادبیاتِ دشمن استفاده کرد! آیا آزادی که شعار همهی انبیاء و اولیاء است، ادبیات دشمن است؟! مگر مولایمان امام الموحدین«علیهالسلام» نفرمودند: «لَا تَكُونَنَّ عَبْدَ غَيْرِكَ وَ قَدْ جَعَلَكَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ حُرّاً» بندهی غیر مباش زیرا که خدایت آزاد آفریده است؟! و مگر ما این شعار بلند را تا حال، در زندگی خود درست اجرا کردهایم؟! آیا اگر بنا است ما بندهی دیگران نباشیم و آزادی خود را در هر صورتی حفظ کنیم، میتوانیم رعایت آزادی و حقوق دیگران را نکنیم؟!! میپرسید؛ اگر کسی حجاب خود را کاملاً کنار گذاشته است، ما با او چه برخوردی داشته باشیم؟ با آنکه همانطور که خودتان میفرمایید موضوع در این مثال، تقلیلیافته است؛ باید روشن شود چنین فردی فرهنگی که مردمی برای ساماندادن به جامعهی خود – خارج از مذهبیبودن و غیر مذهبیبودن – برای خود ترتیب دادهاند و محدودیتهایی را تعریف کردهاند را، یک انسان آزاده زیر پا میگذارد؟ و توهین به یک ملت با کدام روحیهی آزادگی میخواند؟ حضرت امام«رضواناللّهتعالیعلیه» در زمانیکه در نوفللوشاتو ساکن بودند حتی اجازه ندادند گوسفندی خلاف مقررات آن کشور در کنار باغی که اجاره کرده بودند، ذبح شود. ما معنای آزادی را اینطور میدانیم و معتقدیم اگر آزادی را خوب تعریف کردیم مثل هرچیز مقدسی مورد احترام انسانها قرار میگیرد و آن کس که از آن غفلت کند، شرمسار میگردد.
مشکل ما نسبت به آزادی در جایی است که هنوز نتوانستهایم زیبایی آزادی را بچشیم و بچشانیم و آن ایدهی بزرگ را از چنگال شهوتپرستان در آوریم. ما به حکم آزادی قدرت آن را داریم که جهانِ استکباری را بر هم زنیم و اسیر غبارهای دویستسالهی آن نباشیم.
استفادهی ابزاری از آزادی نباید وسیلهای باشد که ما بر آزادی و آزادگی تأکید نکنیم. زیرا این آزادی است که به انسان و انسانیت معنا میبخشد و «عشق» را زنده میکند. چرا اجازه دهیم چیزهایی بر ما تحمیل شود که زندگیها را از فطرت طبیعیاش خارج و گرفتار انواع توهّمها کند؟
تنها وقتی میتوان با انسانها درست ارتباط برقرار کرد که آزادیِ همدیگر را پاس داریم. وقتی یک انسان دینی حتی از محدودیتهای طبیعی، خود را آزاد میکند و روزه میگیرد تا محکومِ طبیعت خود نباشد، میتوان گفت او به دنبال چشیدن حقیقت آزادی است، پس چرا این منش را که دوستداشتنِ آزادی است از دستْ فروگذاریم؟!
همهی حرف بنده آن است که باید «آزادی» را با جان و دل خود چشید تا بتوانیم با رعایت حقوق دیگران، به آنها «عشق» بورزیم. از این لحاظ عرض کردم ما باید «عشق» را هم در «آزادی» جستجو کنیم و مسلّم آنهایی که رعایت حقوق افراد را انجام نمیدهند، کویرهایی هستند که هرگز «عشق» به مشامشان نخواهد رسید. و این است که میبینید چنین انسانهایی از همهچیز گلهمندند و همخانهی انواعِ نارضایتیها هستند.
هرکس دوست دارد با انسانهای آزاده زندگی کند از آن جهت که در زیر سایهی چنین انسانهایی، دوستیها تحقیر نمیشود و هرکس انسانیت خود را احساس میکند.
آیا شما وقتی تشنه هستید، حاضرید با فشار دیگران به شما آب خورانده شود؟ یا برعکس؛ حاضرید از سرِ آبخوردن بگذرید، ولی آزادی خود را حتی برای رفع عطش زیر پا نگذارید؟ ما سالها است از چشیدن «آزادی» محروم بودهایم و آزاداندیشی را که تنها با عشق به آزادی ظهور میکند، را با انواع حیلهها و دروغها به زندان بردهایم. ما خدایی در سینه داریم که تنها وقتی آزادی را پاس داریم و حقوق دیگران را محترم بشماریم، با ما سخن میگوید. آیا با این چند کلمه میتوان از «آزادی» این گمگشتهی دورانها سخن گفت؟!!! و یا باید سالها منزل به منزل و کوی به کوی به دنبال آزادی این زیباترین روحانیتِ درون خود، به جستجو پرداخت شاید که رُخ بنماید و در آن صورت است که معنای سالهای سال اشک برای آزادمردان و آزادزنانِ کربلا به معنا مینشیند و ندای حسین«علیهالسلام» به گوش ما، آری! به گوشِ ما ابوسفیانها خواهد رسید که: «يَا شِيعَةَ آلِ أَبِي سُفْيَانَ إِنْ لَمْ يَكُنْ لَكُمْ دِينٌ وَ كُنْتُمْ لَا تَخَافُونَ الْمَعَادَ فَكُونُوا أَحْرَاراً فِي دُنْيَاكُم» ای پیروان ابوسفیان! اگر دین ندارید و نگران ابدیت خود نیستید، لااقل در دنیای خود آزاد باشید. آیا آن وقتی که ما رعایت حقوق افراد را نمیکنیم و نگران دیانت و ابدیت خود نیستیم، لااقل به خاطر آزادی، آری! فقط به خاطر آزادی حاضریم حریمِ انسانیت انسانها را حفظ کنیم؟ تا لااقل گوشهایمان از پیام مولایمان حسین«علیهالسلام» خالی نباشد؟ بنده تنها راه را برای چشیدن نور آزادی، رجوع جدّی به دین و دینداری میدانم به شرطی که دینداری خود را بازخوانی کنیم. ما در کانون یک بحران بزرگ و جهان جدیدی از تاریخ خود هستیم که باید آزاداندیشی را به تاریخ خود برگردانیم و این با پاسداشتن ذاتِ آزادی ممکن است و عبور از آزادیهای تصنعی که بیبند و باری را بهبار آورده است؛ و از این طریق آن نوع آزادی که همهی اندیشمندانِ جهان بشری چه در غرب و چه در جهان اسلام بر آن تأکید داشتند را ربوده است. تا آنجا که امام الموحدین«علیهالسلام» به مالک اشتر در مورد کسانیکه متدیّن به اسلام نیستند، میفرمایند: اگر در دیانت با تو، یکی نیستند در آفرینش با تو برابرند. و از این طریق حضرت راهِ رعایت حقوق و آزادی را برای بشریت میگشایند. موفق باشید