متن پرسش
سلام علیکم خدمت استاد عزیزم:
با آرزوی قبولی زیارت امام حسین علیه السلام.
در باب زیارت حضرت سید الشهدا علیه السلام، چهار سوال داشتم.
1) قید «عارفا بحقه» در زیارت امام یعنی چه؟ و آیا اگر زیارتمان عارفا بحقه نباشد، فایده ای ندارد؟
2) اینکه در روایت هست «کسی که سید الشهدا علیه السلام را عارفا بحقه زیارت کند، خداوند گناهان گذشته و آینده ی او را می آمرزد» یعنی چه؟
3) آیا گناهان فردی مثل دروغ و غیبت و....، باعث حبط ثواب و آثار زیارت می شود؟ یعنی اگر کسی به زیارت سید الشهدا علیه السلام برود و پس از آن دچار گناهانی بشود، به کلی ثواب و آثار زیارتش از بین می رود؟
4) این جمله را به شهید آوینی نسبت می دهند ولی من منبع قابل اعتمادی برایش پیدا نکردم:
کربلا به رفتن نیست، به شدن است، اگر به رفتن بود، شمر هم کربلایی بود.
نظرتان راجع به این جمله ی بالا چیست؟
اگر کسی زندگی حسینی داشته باشد ولی به زیارت کربلا نرود. ولی فرد گنه کاری به عشق امام حسین علیه السلام به زیارتش برود و سختی های راه را تحمل کند، کدام یک برترند؟
متن پاسخ
باسمه تعالی: سلام علیکم: 1- مسلّم هرکس به زیارت امام میرود به نحوی به جایگاه آن امام عارف است منتها هرچه این معرفت بیشتر شود بهتر میتواند با امام ارتباط برقرار کند 2- زیرا در فضایِ عصمتِ امام قرار میگیرد 3- خیر. نور آن زیارت در جای خودش محفوظ است 4- موضوع محل و مکان مطرح نیست. لذا اگر فرد گناهکاری به عشق امام حسین«علیهالسلام» به زیارت آن امام برود، به کمک نور آن امام، دیگر نمیتواند از گناه لذّت ببرد. موفق باشید