باسمه تعالی: سلام علیکم: به این فکر کنید که در روایات داریم ارواح، قبل از ابدان بودهاند و انتخاب، مربوط به روح است. به عنوان نمونه انتخاب ائمه «علیهمالسلام» را در این روایت ملاحظه کنید: «انَّ اللهَ تَبارك وَ تَعالي خَلَقَ الْارْواحَ قَبْلَ الْاجْسادِ بِالْفَيْ عامٍ، فَجَعَلَ اعْلاها وَ اشْرَفَها ارْواحَ مُحَمَّدٍ وَ عَلِيٍّ وَ فاطِمَةَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ وَ الائِمَةِ بَعْدَهُمْ (ع) فَعَرَضَها عَلَيالسَّمواتِ وَ الْارْضِ وَ الْجِبالِ، فَغَشِيَها نُورُهُمْ ...»[1] خداوند تبارك و تعالى، ارواح را دو هزار سال قبل از اجسام خلق نمود، و بالاترين و شريف ترين آنها را ارواح محمّد و على و فاطمه و حسن و حسين و ائمه ى بعد از آنها قرار داد، سپس آنها را بر آسمانها و زمين و كوهها عرضه داشت و نور ايشان همه ى سماوات و ارض را فراگرفت. چنانچه ملاحظه مى فرماييد، اين روايت شريف اوّلًا؛ ما را متوجّه ى رتبه ى وجودى ارواح مى كند كه نسبت به اجسام تقدّم وجودى دارند و اينكه تقدّمِ خلقت روح ها، تقدّم زمانى نيست بلكه تقدّم رتبه اى است. ثانياً؛ مى فرمايند: ارواح، دو هزار سال قبل از اجسام آفريده شدند، شايد عدد دو هزار سال حاكى از زيادى مرتبه ى روحها نسبت بر بدن ها باشد. ثالثاً؛ مى فرمايد: در بين روح ها كه بلند مرتبه تر از جسم ها هستند، تازه ارواح چهارده معصوم (ع) از همه ى آنها برتر و بالاترند. رابعاً؛ آنچه از همه مهمتر است قسمت آخر روايت است كه مى فرمايد: خداوند ارواح شريف چهارده معصوم (ع) را بر آسمانها و زمين و كوهها عرضه كرد، پس نور آنها همه ى آسمانها و زمين و كوه ها را فراگرفت، كه از احاطه ى تكوينى آن انوار مقدس بر كلّ موجودات خبر مى دهد و اين همان ولايت كلّيه ى آنهاست كه اگر انبياء و اولياء (ع) مجهز به آن نباشند، هيچ معجزه و كرامت و تصرفى از طرف آن ذوات مقدس صورت نخواهد گرفت و هنر انسانها اين است كه ولايت تكوينى الهى اولياء معصوم (ع) را با انتخاب خود، در جان خود جارى كنند تا تكوين و تشريع در آنها هماهنگ شود و بتوانند به عنوان موجوداتى مختار، آن ولايت تكوينى را بر شخصيت خود جارى سازند. موفق باشید
[1] - بحارالانوار»، ج 26، ص 320