متن پرسش
سلام: در تفسیر المیزان در تفسیر آیات ۱۵ تا ۱۹ مائده بحث مفصلی با موضوع «قرآن چه طریق ای را برای تفکر پیشنهاد کرده» دارد که در این نوع تفکر اثری از تفکری که در جلسات یکشنبه و چهارشنبه بحث می شود نیست و بیشتر تفکر فلسفی استدلالی برهانی عقلی و... می باشد. چرا در چنین بحث مفصلی هیچ حرفی از تفکر تاریخی و تفکر حقیقی حرفی نیست؟
متن پاسخ
باسمه تعالی: سلام علیکم: خدا علامهی طباطبایی آن عارفِ زمانشناس را رحمت کند که متوجه بودند در آن زمان باید متذکر ابعاد استدلالی و عقلانیِ اسلام شد. زیرا شرایط طوری بود که میخواستند اسلام را متهم کنند که دین عقلانی و استدلالی نیست. بنده موقعی که آن سطور را که جنابعالی متذکر آن هستید مطالعه میکردم، از عمقِ جان برای ایشان طلب رحمت کردم. آری! بعد از آنکه مبنای استدلالیِ اندیشهی اسلامی روشن شد حال میتوان از تفکر تاریخی سخن گفت، وگرنه ما متهم میشویم که مبنای عقلی برای سخن خود نداریم. موفق باشید