باسمه تعالی: سلام علیکم: حضرت امام خمینی «رضواناللّهتعالیعلیه» در راستاى معرفى مكتب خود در نامهای که به گورباچف دارند انديشه ى ملاصدرا و محىالدين بنعربى را پيش مى كشند و مى فرمايند: «و از اساتيد بزرگ بخواهيد تا به حكمت متعاليه صدر المتألّهين «رضوان اللهتعالىعليه وحشرهاللهمعالنبيينوالصالحين» مراجعه نمايند، تا معلوم گردد كه: حقيقت علم همانا وجودى است مجرد از ماده، و هرگونه انديشه از ماده منزه است و به احكام ماده محكوم نخواهد شد. ديگر شما را خسته نمى كنم و از كتب عرفا و به خصوص محىالدين ابن عربى نام نمى برم؛ كه اگر خواستيد از مباحث اين بزرگمرد مطلع گرديد، تنى چند از خبرگان تيزهوش خود را كه در اين گونه مسائل قوياً دست دارند، راهى قم گردانيد، تا پس از چند سالى با توكل به خدا از عمق لطيفِ باريك تر ز موى منازل معرفت آگاه گردند، كه بدون اين سفر آگاهى از آن امكان ندارد.» ( صحيفه ى امام، ج ۲۱، صص: ۲۲۴- ۲۲۵) [1]
متن فوق حکایت از آن دارد که بنیانگذار انقلاب اسلامی بنا دارند جهانی را در مواجهه با جهان مدرن، مقابل بشر بگذارند که در آن جهان، اندیشهی صدرایی و ابن عربی راهگشاست. عمده آن است که آن اندیشهها در مواجهه با جهان امروز بازخوانی شود. موفق باشید
[1] - حضرت امام در جواب حسنين هيكل كه مى پرسد چه كتابهايى جز قرآن در شما اثر گذاشته، مى فرمايند: «در فلسفه، ملاصدرا ، از كتب اخبار: كافى، از فقه: جواهر.» (صحيفه ى امام، ج ۵، ص ۲۷۱)