استاد سلام ارادت وقتتون بخیر یک سوالی ذهن من رو به شدت مشغول کرده ، ما در حال فعالیت در یک مجموعه فرهنگی دانش آموزی هستیم و یک جمع صمیمی و هم هدف در حال تلاش هستیم و خب اقتضاعات مجموعه دانش آموزی رو هم میدونین دیگه ، سوالی که ذهن بنده رو مشغول کرده اینه که ، هدف باید رسیدن به خدای متعال باشه ، و خب در راه رسیدن به این هدف باید خیلی چیزا رو رعایت کرد و از امتحانات با موفقیت عبور کرد ، چیزی که ما میبینیم اینه که بسیاری از عابدین و عارفین و زاهدین و سالکین و مخبطین در راه خدا ، با خلوت و دوری از مردم و خلوت های طولانی به این مهم دست پیدا کردند و توصیه های بسیاری هم در این زمینه وارد شده ، از طرفی هم میبینیم بسیاری از بزرگان از جمله مقام معظم رهبری در کنار خلوت و .. با در جمع بودن به این مهم دست پیدا کردند و باز توصیه های زیادی هم وارد شده که در مسیر خودسازی باید دگرسازی داشته باشی تا به خودسازی برسی و به کار تشکیلاتی توصیه فراوان شده ، حالا یکجور تناقض در این ها مشاهده میشه ، از یک طرف توجه و خلوت و مراقبت و ریاضت و دوری از مردم ، از یک طرف در جمع بودن و کار تشکیلاتی و ..... ، چطور اینها رو باید کنار هم قرار بدیم تا سعادت حاصل بشه ؟ طبیعتا با در جمع بودن یکسری چیزها رعایت نمیشن ، مثلا در مدرسه وقتی میخوای کار تشکیلاتی کنی ، از یکسری از دانش آموزا حرف هایی شنیده میشود که اخلال به وجود میاره ، یا مثلا چیز هایی شبیه به این که در جمع قطعا برای انسان بهوجود میاد ، اینجا تکلیف و وظیفه چیه ؟ چیکار باید کنیم دقیقا ؟ باید با نهایت دقت و ظرافت در جمع باشیم و کار تشکیلاتی کنیم ؟یا نه ، روش دیگه رو در پیش بگیرم امیدوارم تونسته باشم ، منظورم رو بهتون برسونم
باسمه تعالی: سلام علیکم: در این موارد، ملاکِ ما پیامبر خدا و ائمه«علیهمالسلام» میباشند که با نظر به حضرت ربّ العالمین در صحنهها حاضر میشوند به آن صورت که به یک معنا تماماً در محضر حق هستند چه آن زمانی که با افراد روبرو میگردند و در صدد اصلاح امور جامعه هستند و چه آن زمانی که در خلوت و عبادات خود میباشند. مهم آن است که متوجه باشیم چه موضوعاتی را و با چه سبکی با مخاطب و مخاطبان خود در میان بگذاریم که منجر به غفلت خود از حضور در محضر حق نشود و در این رابطه است که خداوند به پیامبر خود میفرماید: «ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ»(نحل/125) در مسیر دعوت افراد به سوی پروردگارت با روشی حکیمانه و یا با موعظه آن کار را انجام بده و چنانچه طرف مقابل خواست جدال کند، در آن جدال هم حالت احسن قضیه را رعایت کن که کار به مشغولشدن ذهن نگردد. بنابراین ما باید به روش حکیمانه که همراه است با دعوتکردنِ مخاطب به اندیشیدن و نه محکومشدن، کار را جلو ببریم. و یا به روشی دلسوزانه و موعظهگونه متذکر راههای حق و باطل باشیم و راه، جز این نیست. و اینجا است که به یاد سخن آیت الله حسنزاده میافتیم که میفرمودند: «دست در کار و دل با یار» زیرا آن مردان بزرگ با عمق حکمت و روش موعظهگونۀ خود میتوانستند چنین حالتی را در خود داشته باشند. موفق باشید