متن پرسش
باسمه تعالی.سلام علیکم.استاد با توجه به سوال 4311،درباره ی عبودیت حضرت زهرا،چگونه می شود افق بالاتری از آنچه ایشان داشتند را تصور کرد در حالی که ایشان در اوج عبودیت بودند و ام ابیها؟آیا عبودیت محض به این معنی نیست که کوچکترین حرکت که خدا و پیغمبرش با آن مخالفند را انجام نمی دند؟/آیا می شود ماجرای نسب پرده را با ماجرای پیامبرانی که ترک اولی می کردند مقایسه کرد و آن را هم ترک اولی حساب کرد(البته با حجت الله علی الحجج بودن ایشان جور نمی شود)؟ ممنونم ازتون.
متن پاسخ
باسمه تعالی: سلام علیکم: عرفا در تفاوت ملائکه با انسان کامل بحث مقام جمعی انسان کامل را دارند که از یک طرف در مقام صادرهی اول هستند و واسطهی فیض میباشند و از طرف دیگر دارای بدن عنصری اند و به دنبال مایحتاج بدن عنصری خود می باشند و در این راستا مشغول امورات این عالم اند و شتر گمشدهی رسول خدا«صلواتاللهعلیهوآله» را که حضرت فرمودند شترم گمشده آن را پیدا کنید، بدین لحاظ تحلیل میکنند ولی آن وقت که حضرت مورد تمسخر منافقان قرار گرفتند که این آقا ادعای هدایت بشر را دارد ولی نمیداند شترش کجاست و رسول خدا«صلواتاللهعلیهوآله» نظر فرمودند و خبر دادند افسار شتر در فلان دره به بوتهی خاری گیر کرده بروید آن را آزاد کنید، این نگاه دوم را به وجه فوق بدن عنصری و مقام نوری حضرت منسوب میکنند. در مورد حضرت صادق«علیهالسلام» نیز همینطور است که یکجا میفرمایند کنیزم در یکی از اطاقها پنهان شده و نمیدانم در کدام اطاق است و یکجا هم میفرمایند: « عِلْمُ الْکِتَابِ کُلُّهُ وَ اللَّهِ عِنْدَنَا » با توجه به چنین مقامی که به مقام جمعی کمالی انسان کامل مشهور است شاید بتوان گفت: موضوع پردهی گلدار خانهی زهرا«سلاماللهعلیها» نظر به وجه عنصری آن حضرت است که رسول خدا«صلواتاللهعلیهوآله» ـ همان رسول خدایی که با تذکر به روزه میخواهد وجه غیر عنصر بر وجه عنصری ما غلبه کند- میخواهند در این حالت هم وجه غیر عنصری حضرت حضور داشته باشد. چون حقیقتش برای بنده با توجه به مقامی که از بزرگان میشناسم، سخت است که ترک اولی را به آنها نسبت دهم. موفق باشید