متن پرسش
با سلام خدمت استاد گرامی
در کتاب مقام لیله القدری حضرت فاطمه گفته اید که نبی مکرم اسلام روحشان از لحاظ مرتبه وجودی به خدا نسبت به ما نزدیک تر است و از این حیث از تقدس خاصی برخوردار است.
پس باید گفت نعوذ بالالله خدا سر امت رسول خود شیره مالیده است که پیامبری فرستاده که روحش قدسی است از ازل(!) و متفاوت از سایر مردم و نتیجتا جسمش هم ،چون حامل روحش است از تقدس خاصی برخوردار است و آنگاه در کتاب خود به بندگان می گوید پیامبری از خودتان به سوی شما فرستادیم.
خواهشا این مسئله را برای بنده تبیین فرمایید.
(از لحن نسبتا تند این نامه عذر خواهی می کنم.)
متن پاسخ
باسمه تعالی: سلام علیکم: باید تلاش کنیم سخنان رسول خدا«صلواتاللهعلیهوآله» را در معرفی جایگاه خودشان بفهمیم تا از یک طرف وقتی میفرمایند: «من نبی بودم قبل از آنکه آدم خلق شود» را بفهمیم و از طرف دیگر متوجه شویم وقتی میفرمایند: «اَنا بَشّرٌ مثلکم» منظورشان چیست. در کتاب «مبانی نظری نبوت و امامت» در شرح آیهی تطهیر در مورد اهلالبیت«علیهمالسلام» و از جمله خود رسول الله«صلواتاللهعلیهوآله» عرایضی داشتهام که چرا علامه طباطبایی«رحمةاللهعلیه» از یک طرف میفرمایند این طهارت تکوینی است و از طرف دیگر اولیاء معصوم باید اینهمه عبادت کنند تا این طهارت برایشان باقی بماند. در هر صورت کتاب «مقام لیلةالقدری حضرت فاطمه(سلاماللهعلیها)» نیاز به مقدماتی دارد که نمیتوان بدون آن مقدمات این نوع موارد را که میفرمایند حل کرد. موفق باشید