متن پرسش
با عرض سلام خدمت استاد گرامی
با عنایات حضرت حق بنده ی حقیر مشغول یاد گرفتن کتاب عین نضاخ آیت الله جوادی پیش یکی از شاگردان جنابعالی هستم و به طور تخصصی مباحث عرفان نظری را بحث می کنیم. گهگاهی هم به کتاب های ابن عربی و شرح قیصری بر آن و شروح دیگر رجوع می کنیم( این مطالب را برای این خاطر عرض می کنم که متناسب با فضای این کتاب ها جواب حقیر را بدهید)
1- آیا شهود یک اسم به تنهایی قبل از ظهور خلقی آن یعنی در ذات الهی امکان دارد؟ شهود این اسم در عالم خارج و ظهور خلقی آن به چه شکلی است ؟ آیا هر اسمی در خارج مظهر خاصی دارد؟ اگر عارفی مشاهده کرد در هر مرتبه ( هم ذات الهی هم عالم خارج)چه چیزی را میبیند؟
2- اصل سوالم اینجا است که آیا "صفت "نیز به تنهایی قابل شهود است ؟ چه در ذات الهی و چه در عالم خارج؟
بنده در یکی از شروح بر فصوص دیدم که نوشته بود عارف می تواند یک صفت را شهود کند منظور چیست؟ اگر ذات الهی با اتصاف به صفتی اسم می شود پس چگونه صفت می تواند حقیقت خارجی داشته باشد و به طور مستقل شهود شود؟
آیا اسم هم حقیقت متعین خارجی دارد؟
اگر میشود بعضی از منابع جواب هایتان را هم بگویید تا من نیز به آنها رجوعی داشته باشم
اگر منبعی نیز هست که می توانم در این مورد به آن رجوع کنم لطفا بفرمایید.
خیلی ممنون
یا حق
متن پاسخ
باسمه تعالی: سلام علیکم: البته من کتاب «نضاخ» را نمیشناسم 1- هر اسمی از طریق مظاهر ،خود را مینمایاند وگرنه آن اسم در صقع ربوبی می ماند. به همان معنا که خداوند اسماء خود را بر اساس طلب عین ثابتهی مخلوق ظهور میدهد حال اگر طلب عین ثابتهی مخلوق نبود ظهور اسم معنا نمیداد. عارف با نظر به مظاهر اسماء الهی منتقل به حقیقت آن اسم میشود و حق را با نور آن اسم مینگرد 2- صفت چیزی نیست جز خصوصیات اسم و اگر هم کسی میفرماید عارف صفت را شهود میکند به اعتبار ظهور اسمی است که دارای صفت خاص است. این مطالب را باید در کتابهای محیالدین و قونوی دنبال کنید. کتابهای استاد یزدانپناه جمع بندیهای خوبی در این مورد دارد. موفق باشید