متن پرسش
هوالمحبوب
سلام و عرض ادب خدمت استاد محترم آقای طاهر زاده.
بنده چند روز پیش سوالی در رابطه با نحوه مواجه با المیزان و وعده های الهی داشتم و شما فرمودید که باید کل قرآن مطالعه شود این بار سوالم را ریزتر بیان می کنم.
تحقیق بنده در رابطه با هفت وعده الهی برای خوشبختی می باشد در مقابل کتابهای غربی که رازهای موفقیت را چاپ می کنند. برای اینکه سریعتر به نتیجه برسم و کاری درخور شایسته تحویل بدهم و وقت چندانی برای مطالعه کل قرآن ندارم لذا از شما می خواهم راهنمایی ریزتر به بنده در رابطه با کتابهای کمکی و همچنین وعده هایی که در قرآن برای موفقیت و خوشبختی و آرامش در دنیا و آخرت وجود دارد را به بنده معرفی کنید.
یا علی
متن پاسخ
باسمه تعالی: سلام علیکم: ابتدا باید عنایت داشته باشید معنای خوشبختی در اسلام با مکاتب روانشناسی متفاوت است. در مکاتب روانشناسی سعی میشود با خالیکردن ذهنها از موضوعات اضطرابآور انسانها را نسبت به همهچیز بیتفاوت کنند و به تعبیر آقای دکتر شریعتی انسانها را پر از هیچی می کنند تا خوشبخت باشند. در حالیکه در اسلام سعی بر آن است که انسانها از دنیا و کثرات دنیایی به سوی حقیقت وَحدانی عالم یعنی حضرت حق سیر کنند و در متن چنین رویکردی معلوم است که عالیترین راز آرامش در توکل است و در دل این رویکرد میفرماید: «وَ یَدْرَؤُنَ بِالْحَسَنَةِ السَّیِّئَةَ» و آنان با کارهای نیکو،کارهای زشت افراد را جواب میدهند. یا میفرماید: «وَ لا تَسْتَوِی الْحَسَنَةُ وَ لاَ السَّیِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتی هِیَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذی بَیْنَکَ وَ بَیْنَهُ عَداوَةٌ کَأَنَّهُ وَلِیٌّ حَمیم»، خوبی و بدی مساوی نیست، پس بدی افراد را با نیکی و نیکوکاری جواب بده، پس در آنحال بین تو و آنکسیکه با تو دشمن بود آنچنان رفع خصومت میشود که گویا از اول دوستان بسیار صمیمی بودهاید. ولی نه به صورت لیبرالیته که دیگر گناه و ثواب مساوی باشند و حساسیتهای الهی از انسان گرفته شود. شما سعی بفرمائید خوشبختی واقعی برای انسان را در رعایت حرام و حلال الهی و رویکرد قیامتی دنبال کنید که امیرالمؤمنین«علیهالسلام» در نامهی 31 نهجالبلاغه به فرزندشان نوشتهاند و بهخوبی متذکر آن هستند و معنای مکارمالأخلاق را نشان میدهند. موفق باشید