متن پرسش
با سلام خدمت استاد محترم
از امیرالمؤمنین علیهالسلام نقل شده است که حضرت فرمود: «أَوْحَى اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ إِلَى دَاوُدَ علیهالسلام یَا دَاوُدُ تُرِیدُ وَ أُرِیدُ وَ لَا یَکُونُ إِلَّا مَا أُرِیدُ فَإِنْ أَسْلَمْتَ لِمَا أُرِیدُ أَعْطَیْتُکَ مَا تُرِیدُ وَ إِنْ لَمْ تُسْلِمْ لِمَا أُرِیدُ أَتْعَبْتُکَ فِیمَا تُرِیدُ ثُمَّ لَا یَکُونُ إِلَّا مَا أُرِید؛6 خدای عزوجل به داوود وحی کرد: ای داوود! تو اراده میکنی و من هم اراده میکنم و جز آنچه من اراده میکنم واقع نمیشود. پس اگر در برابر آنچه که من میخواهم تسلیم شوی، من خواستههایت را به تو عطا میکنم؛ و اگر تسلیم آنچه من میخواهم نشوی، تو را در آنچه که میخواهی به زحمت میاندازم. پس از آن، چیزی جز آنچه که من میخواهم واقع نمیشود [و تو اجری هم نخواهی برد].» می گویند جز خواست خدا در عالم چیزی پیاده نمی شود و این خیال است که فکر کنیم که خواست ما در عالم پیاده می شود پس اگر اینچنین است کسی که گناه می کند و در دار وجود اراده او پیاده می شود و توسط ملائکه کاتب، ثبت می گردد چطور قابل تفسیر است؟ و منظور از اراده الهی در این روایت اراده تکوینی است یا تشریعی
متن پاسخ
باسمهتعالی: سلامعلیکم: آفرین که متوجه تفکیک ارادهی تکوینی از تشریعی هستید. آری حضرت حق به ارادهی تشریعی به ما دستور میدهد که گناه نکنید تا هرکدام از ما به صورت شخصی در مسیر قرب الهی قرار گیریم، ولی در نظام خود به صورت تکوینی شرایطی فراهم کرده که امکان گناه فراهم باشد و حضرت حق میخواهد در این روایت فوقالعاده پیامبر خود را تا مقام تسلیم کامل جلو ببرد تا ببیند چگونه عالم تماماً در قبضهی خداوند است. موفق باشید