متن پرسش
باسلام. قرآن مدام از وقوع ناگهانی قیامت سخن میگوید که البته در برخی آیات علاوه بر وقوع قیامت کبری به مرگ نیز نظر دارد نظیر آیه "قد خسر الذین کذبوا بلقاء الله حتی اذا جاءتهم الساعه بغته" ولی در برخی آیات سخت است که به مرگ فردی تفسیرش کنیم نظیر " یسالونک عن الساعه ایان مرساها قل انما علمها عند ربی لا یجلیها لوقتها الا هو ثقلت فی السماوات والارض لا تاتیکم الا بغته" و میبایست به دفعی بودن قیامت کبری تفسیرش کرد. در حالیکه ما طبق روایات قبل از وقوع آن مسئله ی ظهور حجت عج را داریم و بدون آن نمیتوان منتظر قیامت کبری که یوم تبدل الارض غیرالارض... میباشد بود.چگونه این دو قابل جمع است؟
متن پاسخ
باسمهتعالی: سلامعلیکم: در روایت از رسول خدا«صلواةاللّهعلیهوآله» داریم اگر یک روز به آخر دنیا مانده باشد آن روز آنقدر طولانی میشود تا فرزندم مهدی ظهور کند. با توجه به این امر هم میتوان گفت قیامت نزدیک است و هم میتوان گفت ظهور حضرت مهدی«عجلاللّهتعالیفرجه» قبل از وقوع قیامت واقع میشود. موفق باشید