متن پرسش
سلام استاد برای این بظاهر روحانیونی که براحتی اینهمه سرمایه های معنوی کشور و عالَم، نظیر امام و علامه حسن زاده و آیت الله جوادی و ... رو بر سر مسائلی نظیر وحدت وجود (که خودشان هم مطمئنم چیزی از آن نفهمیده اند و حرف چهار تا استاد معلوم الحال که نمیخواهم اسم بیاورم را میزنند) تخطئه میکنند و خطرشان به نظر اینجانب از صد اوباما برای این نظام و دین بیشتره نباید فکری شود؟2.یکی از همین مغز جامدان در مورد فصل معشوقه و صبیان و غیره ی اسفار ملاصدرا که در کتاب او این آدرس بود : جزء2 سفر ثالث اسفار چاپ مصطفوی ص 178 به بعد،که چون به عربی بود بنده خوب نتوانستم موضوع را بفهمم و آن روحانی با آن جمودش میگفت ملاصدرا در این فصل گفته زیر یک لحاف رفتن با نوجوان برای سلوک قبیح نیست! میشود بفرمایید آن فصل اصلا در مورد چیست و این موضوع چیست؟
متن پاسخ
باسمهتعالی: سلامعلیکم: 1- بهترین راه آن است که وحدت وجود در محافل علمی بهخوبی تبیین شود تا معلوم گردد چقدر در توحید نکتههای دقیقی در اعتقاد به وحدت وجود نهفته است 2- اولاً: این آقایان بین نظر به شمایل در بستر عشق عفیف را که عرفا مطرح میکنند با نظر به اعضاء تحت تأثیر شهوات فرق نمیگذارند. ثانیاً: اینها استعارات عرفانی که عموماً شاعرانه است را درست درک نمیکنند. لذا وقتی حافظ میگوید: «رشتهی تسبیح اگر بگسست عیب ما مکن.... دستم اندر دامن ساقی سیمین ساق بود» و گزارش میدهد از حالت سلوکی خود آنگاه که تجلیات نور الهی موجب شد که نظم ذکرش بههم بخورد را، به ظاهرش تعبیر میکنند و تصوراتی مادی از آن در ذهن میآورند. عین این تعبیر در فصل عشق در کتاب اسفار هست که تنها کسانی متوجه مقصود این بزرگان میشوند که در تمام فضای کتاب اسفار سیر کرده باشند و حالا به اینجا رسیده باشند . ولی اگر بخواهند یک پاراگراف را در آورند و در معرض دید عموم قرار دهند از فهم مقصود اصلی در حجاب میروند. موفق باشید