متن پرسش
با سلام خدمت استاد عزیز: برداشت ما از جمع بحث شما با بحث تفسیر المیزان و روایات این شده که ممکن الوجود در علم خدا هست ولی وجود نگرفته بعد واجب الوجود به ممکن وجود میدهد که میشود واجب بالغیر و در عالم «ذر» هر ممکنِ ظاهر شده را به نفسش گواه میگیرد که عین ربط به خداست و ممکن تایید میکند و دین را به صورت آتش ظاهر میکند طبق آیه 13 سوره حدید یک عده وارد میشوند و یک عده نمیشوند طبق این اتتخاب و ظرفیت امکانی هر کس در شهر زمان و مکان خاص وارد دنیا میشود. خدا خیرتان بده اگر برداشتمان غلط است راهنمایی کنید
متن پاسخ
باسمهتعالی: سلامعلیکم: اصل حرف درست است ولی نیاز نیست موضوع عالم ذر را وارد بحث کنید. زیرا در عهد الست، بحث حقیقت انسان مطرح است و اقراری که انسانیت انسانها نسبت به ربوبیت خدا داشتهاند. در حالیکه بحث عین ثابته نظر به «امکان» هر موجودی دارد که هیچ موجودیتی برای آن در مقام امکانیاش نمیتوان فرض کرد. موفق باشید