زن و حضور نرم تمدنی-3
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم
جنگ نرم به مجموعهای از عملیات روانی، فرهنگی، و تبلیغاتی اطلاق میشود که بدون استفاده از نیروی نظامی و خشونت، با هدف تغییر افکار، باورها، و ارزشهای جامعه هدف صورت میگیرد. برای نفوذ در ذهنیت و اندیشه مردم و در نهایت تضعیف اراده و انسجام آنها و اینجا است که حضور نرمی که زنان میتوانند پیشتاز آن باشند آن هم با رویکرد اجتماعی، جای خود را پیدا میکند. از آن جهت که در نگاه رهبر معظم انقلاب:
«جنگ نرم، جنگی فرهنگی، آرام، تدریجی و پیچیده است که اذهان و باورها را هدف قرار میدهد و دشمن با استفاده از شیوههای زیرکانه، بهدنبال تضعیف نظام اسلامی است. مقابله با این جنگ نیازمند شناخت عمیق، آگاهی، امیدواری، و اعتماد به نصرت الهی است». و این یعنی «زن و حضور نرم تمدنی».
4- خطر عبور از روحیۀ مادرانه: با توجه به روح حاکم بر جهانِ مدرن، انقلاب اسلامی به ظهور آمد تا انسانها در تاریخ دیگری از گردونۀ تاریخِ ارادۀ معطوف به قدرت و خشونت رهایی یابند، بدون آنکه آنجایی که باید قدرت خود را إعمال کنند، دستبسته باشند. همانطور که شمشیر حضرت امیرالمؤمنین«علیهالسلام» همیشه در غلاف نرفت، ولی آن حضرت در تاریخِ نظر به حقیقت انسان وارد شدند و اینجا است که روح مادرانه به تاریخ برمیگردد. روح و روحانیتی که خداوند در وصف آن به رسول خود«صلواتاللهعلیهوآله» فرمود: «فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُم»(آلعمران/159) حاکی از آنکه رسول خدا«صلواتاللهعلیهوآله» نیز در راستای رحمت خاص الهی برخوردی غیر از برخورد خشونتآمیز با مردمان داشتند. و لذا به آن حضرت فرمود: «وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَليظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ» اگر برخورد تندی با آن افراد که نسبت به دستوراتت کوتاهی داشتند میکردی، از پیرامونت میرفتند. و معلوم است چنانچه مردمِ ما به جهت تندیها و خشونتهای ما از ما فاصله بگیرند مجبور میشویم آنان را با انواع حیلهها و با إعمال قدرت نگه داریم. این یعنی عبور از روحیۀ مادرانه و عبور از حرکات نرمی که مخصوص زنان است. روحیهای که میتواند پاسدار اتحاد مقدس دلهای مردم باشد.
5- معنای سیاست: اگر با نگاه درک تاریخی که در آن هستیم به این نکته فکر کنید که بنا بر آن است تا انقلاب اسلامی راه دیگری در مقابل بشر قرار دهد که آن راه از تاریخ ارادۀ معطوف به قدرت و خشونت بیرون است و بشر در معنای خود به دنبال هویت و معنای دیگری است، به راهی که مولایمان حضرت امیرالمؤمنین«علیهالسلام» ذیل اسلام مقابل بشریت گذاردهاند که در عین شجاعتی آنچنانی، به طور کلّی از حیلهگریهای معاویه مبرا هستند و همه میدانیم سیاست به معنای مدرن آن یعنی إعمال قدرت، در حالیکه سیرۀ «سَاسَةَ الْعِبَاد» یعنی اهل البیت«علیهمالسلام» غیر از آن سیاستی است که در دنیای استکبار و یا در روش امثال معاویه وجود دارد و داشت. سیاست از نظر لغت، به معنای رامکردنِ اسب سرکش است و نوعی تدبیر است برای به ظهورآوردن استعداد مخاطب. «سَاسَةَ الْعِبَاد» یعنی کسانی که به مخاطبشان کمک میکنند تا استعداهایش به ظهور آید و این است معنای سیاست، امری که با حضور نرمِ مادرانه بهتر محقق میشود.
6- نقش تاریخی «زن» در این تاریخ: با توجه به نکات فوق، انقلاب اسلامی به ظهور آمد تا جهانی غیر از جهانی که دنیای مدرن برای بشر شکل داده است به ظهور آید، جهانی که در آن خشونت و قدرت محورِ معنابخشیدن به انسانها نباشد و در این تاریخ، یعنی در تاریخی که انقلاب اسلامی به میان آمده است، باید از خود بپرسیم «زن» چه نقشی میتواند داشته باشد تا نهتنها زنان بلکه همۀ ما از تاریخ خود بیرون نباشیم، زیرا در دنیای خشونت و قدرت، زن و مرد هر دو در یک فضا خود را معنا کردهاند، چه خانم کلینتون باشد، چه آقای ترامپ. با این تفاوت که امثال خانم کلینتون اهداف خود را زیر دستکش مخملی پنهان میکنند. به حضور تاریخی انقلاب اسلامی فکر کنیم که بنا دارد روحها را به سوی تعالی معنوی بکشاند و همچون شهید سید حسن نصرالله دلها را تسخیر کند.
والسلام