متن پرسش
سلام استاد عزیز:
با آرزوی سلامت و طول عمر و مزید امتنان حضرت عالی بر ما
آیا انفاق در دین مبین اسلام غیر از خمس و زکات شرعی است؟
و آیا معنای زکات با انفاق در روایات یکی است؟ چون ظاهرا انفاق و زکاتی که در روایات است حد مشخصی ندارد حال آن که خمس و زکات فقهی حد و شرایط مشخصی دارد.
و از لحاظ سلوکی این که آیا با اکتفاء به خمس و زکات شرعی، برکات انفاق نصیب سالک می شود؟ عموما یک سالک در استفاده از اموال در مقایسه با یک مؤمن عادی چه نکاتی را باید مد نظر داشته باشد؟
آیا استفاده از قالی منقش دست باف، دکوراسیون و مبلمان و لوازم برقی گران قیمت اثر منفی بر سلوک دارد؟
با تشکر!
متن پاسخ
باسمه تعالی: سلام علیکم: 1- واژهی زکات در قرآن شامل همهی انفاقات میشود اعم از انفاق واجب و مستحب - تا اینکه در آیاتی که در مدینه نازل شد بحث خمس از غنائم پیش آمد، اعم از غنائم جنگی یا سودی که در اثر کسب و کار پیش میآید - و بحث زکات به اقلام نه گانه پیش آمد مثل گندم و کشمش و غیره. در کنار خمس و غنائم و زکاتی که به اقلام نه گانه تعلق میگیرد، باز انفاق مطرح شد و آن نظر به نقطههای خالی جامعه و افراد آن است از نظر افتصادی که مسلمانان باید نسبت به آن احساس مسئولیت کنند تا جامعهی مورد نظر اسلام صورت بالفعل به خود بگیرد و از برکات چنین جامعهای برخوردار شوند 2- در مورد قسمت دوم سؤال باید عرض کنم باید بین جمال و زیبایی با تجمل فرق گذاشت. انسان نیاز به زندگی زیبا دارد ولی تجمل آن نوع زیباییهای مندرآوردی است که نفس امّاره را به میدان میآورد و مانع نظر به حضرت حق میشود. به نظرم قالی دستبافت تجمل نیست، ولی موارد دیگری که نام بردید را باید هرکس خودش مشخص کند. موفق باشید